Det Cape Town-baserte selskapet har gått fra å være nyhetsbyrå og aviseier, til å bli det største nasjonale selskapet notert på børsen i Johannesburg.
Selskapet har virksomhet i over 130 land, og har blitt en gigant innen digitale rubrikkannonser, hvor de er en sterk rival med Finn.no-eier Schibsted.
Torsdag kveld norsk tid offentliggjorde imidlertid Schibsted og Telenor at de går inn i et stort samarbeid med rivalen Naspers, om å levere digitale rubrikkannonser i fire voksende nøkkelmarkeder; Brasil, Indonesia, Bangladesh og Thailand.
Nyheten sendte fredag Schibsted opp 33,72 prosent på Oslo Børs, med tidenes største omsetning av aksjen.
Telenor sjekket fortiden
Naspers fortid er imidlertid, som for flere andre selskaper fra Sør-Afrika, sterkt knyttet til apartheidregimet.
Men, i Naspers tilfellet er det også en direkte sammenheng mellom at regimet ble innført, og Naspers.
Det var nemlig den tidligere redaktøren av Naspers-avisen Die Burger, Daniel Francois Malan, som innførte raseskilleregimet, da han ble statsminister i Sør-Afrika i 1948.
Malan, som altså har en sentral rolle i å bygge opp Naspers til det største meidekonsernet i Sør-Afrika, regnes av mange som selve «apartheids far».
Telenor Digital er altså med i den omfattende samarbeidsavtalen med Naspers.
Administrerende dierktør Rolv-Erik Spilling forteller at Telenor Digital vurderte Naspers fortid, før de signerte samarbeidsavtalen med sørafrikanerne.
- Ja, Naspers har vært vurdert som partner, slik vi vurderer alle våre partnere, sier han til E24.
- Vi har kjørt en såkalt IDD, integrity due dilligence i mangel av et godt norsk ord, på selskapet, sier han til E24.
Denne bakgrunnsjekken kan enkelt sagt beskrives som en omdømmesjekk.
- I tillegg er det verdt å nevne at Naspers er notert på London-børsen, og dermed også underlagt de etiske retningslinjer som gjelder for disse selskapene, sier Spilling videre til E24.
Kinesisk scoop
Etter først å ha etablert seg som et tradisjonelt mediekonsern i hjemlandet, har Naspers satset internasjonalt og digitalt de siste par tiårene.
Både innen anonnsemarkedet og også pay-TV er selskapet store i en rekke land.
De skjøt gullfuglen da de i 2001 skal ha betalt 32 millioner dollar, vel 216 millioner kroner, for 46,5 prosent av Tencent – som på den tiden var et ukjent kinesisk selskap bak en chatteplattform.
Siden har Tencent, med Naspers på eiersiden, utviklet seg til å bli et av de ledende nett- og mobilselskapene i Asia, med en rekke tjenester innen sosiale nettverk, apper og mobiltelefonitjenester.
(Saken fortsetter under bildet.)
Den sørafrikanske mediekjempen har konsekvent nektet å uttale seg om hvordan Kina-avtalen ble initiert.
Naspers Tencent-investering er i dag verdt over 40 milliarder dollar, cirka 240 milliarder norske kroner, eller om lag et kvart norsk statsbudsjett.
- De var åpenbart på rett sted til rett tid, sier David Reynolds, medie- og internettanalytiker til nyhetssiden Quartz.
Russisk bakdør til Facebook
Også investeringen i russiske Mail.ru, via et holdingselskap, har gitt solid avkastning.
Det russiske internettselskapet var en av de første til å investere i Facebook.
Denne eierposten ble dog solgt før 2013.
Med full klaff både i Kina og i Russland har Naspers har med andre ord fått til det som selskaper som Google, Rupert Murdochs News Corp., og The New York Times ikke har klart, skriver Quartz noe syrlig.
Naspers er kjent for å være Schibsteds største konkurrent innen digitale rubrikkannonser.
Torsdag kveld ble det altså kjent at rivalene, med også Telenor og Singapore Press Holding på laget, nå innleder et samarbeid i fire viktige markeder.
– Bakgrunnen for avtalen er at vi har vært i konkurranse med Naspers i flere markeder, så det har vært naturlig å se på et samarbeid,sier Spilling i Telenor Digital til E24.
- Innenfor rubrikkannonsemarkedet er det gjerne slik at den som makter å bli nummer én er den som blir den store vinneren. Denne nye avtalen gjør det mulig å komme til en ledende posisjon i disse markedene raskere enn vi ellers ville klart.
Avtalen har kommet på plass de siste månedene, etter mye møtevirksomhet i London.
Hvem som tok initiativet først ønsker ikke Telenor-toppen å avsløre.
Ledendeaktører
Selskapene har heller ikke villet fortelle om størrelsen på avtalen, rent finansielt. Schibsted meldte imidlertid i går at de regner med en regnskapsmessig gevinst på mellom 300 og 400 millioner kroner.
- Schibsted, våre eksisterende partnere og Naspers har alle vært ledende når det gjelder utvikling av digitale markedsplasser av svært høy kvalitet til fordel for forbrukere som ønsker å kjøpe og selge ting, sa Rolv Erik Ryssdal, administrerende direktør i Schibsted Media Group, i en uttalelse da nyheten ble offentliggjort torsdag kveld.
- Ved å slå oss sammen vil vi kunne utvikle disse markedsplassene på en mer effektiv måte, skrev Ryssdal.
E24 har forsøkt å nå Ryssdal for en kommentar fredag, uten å lykkes.
Rolv-Erik Spilling i Telenor Digital sier at man har diskutert over lengre tid hvordan de fire selskapene skal kunne samarbeide.
- Siden vi snakker om fire involverte selskaper og mange virksomheter som sees sammen, er det naturlig at det har tatt tid for alle brikker å falle på plass, sier Telenor-toppen videre.
E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted-konsernet.
No comments:
Post a Comment