Wednesday, November 19, 2014

Uber E24: – The response has been overwhelming positive – E24

Uber E24: – The response has been overwhelming positive – E24

Noen måneder etter at Uber utlyste tre stillinger i Oslo, har det blitt kjent at appen nå er lansert.

Tjenesten, som kobler sammen sjåfør og passasjer gjennom en app, har blitt tatt imot med både jubel og demonstrasjoner.

Robert Reznik er Uber-sjef i Sverige, og han hjelper til i forbindelse med lanseringen i Oslo. 

  • Betalingen skjer gjennom appen, og Uber tar en del av pengene, og betaler ut igjen til sjåførene.
  • Uber fins i 200 byer verden over, men er forbudt i Tyskland.
  • I Norge må man ifølge loven ha løyve for å drive persontransport mot vederlag.
  • Selskapet utlyste tre stillinger i Oslo i høst. De søkte da en Oslo-sjef, en markedssjef og en logistikksjef.
  • Haxi er en lignende tjeneste, men der skjer det ikke betaling gjennom appen. Denne tjenesten fins allerede flere steder i Norge.
  • Debatt

    Ubers Oslo-inntreden kommer etter lang tids debatt om fremtiden for taxinæringen. Det arbeides blant interesseorganisasjoner, men også i Samferdselsdepartementet med å finne ut av hvordan veien blir videre. De fleste er enige om at det trengs et nytt lovverk som også tar stilling til de nye appene.

    Flere apper med likhetstrekk med Uber, som Haxi, har allerede etablert seg i Norge. Drosjenæringen i Norge har levert inn to anmeldelser knyttet til tjenesten, men ingen av sakene har ført til dom ennå.

    Samtidig viser drosjenæringens egne tall at de kjører stadig færre, men dyrere turer.

    Løyve

    Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til E24 at å kjøre uten løyve, er ulovlig.

    – Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport og ikke har løyve, er det ulovlig, sier Hoksrud til E24.

    Det er Oslo kommune som har ansvaret for kontrollen av taxinæringen i Oslo.

    Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.

    – Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å møte nyskapning med forbud. Noen finner på nye, smarte løsninger som erstatter de gamle. Dette er det fantastiske med markedsøkonomien. Kanskje er Uber, Haxi og de andre tjenestene en slik nyskapning, sier Berger Røsland til E24.

    

    LikeTweet

    No comments:

    Post a Comment