Noen måneder etter at Uber utlyste tre stillinger i Oslo, har det blitt kjent at appen nå er lansert.
Tjenesten, som kobler sammen sjåfør og passasjer gjennom en app, har blitt tatt imot med både jubel og demonstrasjoner.
Robert Reznik er Uber-sjef i Sverige, og han hjelper til i forbindelse med lanseringen i Oslo.
Ansatte i Norge
Han forteller at de allerede har ansatt noen i Norge, men at alle stillinger ikke er besatt.
– Mottagelsen i Norge har vært overveldende positiv. I Sverige har vi stadig fått spørsmål om når vi også skulle begynne i Norge, og nå er vi glade for at dagen har kommet. På e-poster og i sosiale medier ser vi at mange nordmenn er glade for at vi nå er i Oslo, sier Reznik til E24.
Uber er altså registrert som et selskap i Norge også nå. Tjenesten ble lansert samtidig i Danmark, der er den allerede anmeldt av myndighetene.
I Norge er det to tjenester som har blitt lansert, Uber Black og Uber Pop. Black er en tjeneste der de setter kunder i kontakt med profesjonelle sjåfører, som kan kjøre dem dit de ønsker i luksusbiler.
Etablerte selskaper
Denne tjenesten er i samarbeid med allerede etablerte selskaper i Oslo.
Pop er lavkostnads-løsningen, og er lansert som et pilotprosjekt. Her kobler Uber sammen sjåfører og passasjerer, passasjerene betaler via appen, og Uber betaler til sjåførene.
De samme tjenestene har tidligere blitt lansert i Sverige.
Ifølge norske lover må man ha løyve for å drive persontransport mot betaling.
Reznik forteller at de norske sjåførene ikke er ansatt i Uber.
– Har dere lansert pilotprosjektet med Uber Pop for å teste myndighetene?
– Nei, vi lanserer testversjonen til et begrenset antall brukere for å utforske og tilpasse tjenesten til behovet i Norge, sier Reznik.
Debatt
Ubers Oslo-inntreden kommer etter lang tids debatt om fremtiden for taxinæringen. Det arbeides blant interesseorganisasjoner, men også i Samferdselsdepartementet med å finne ut av hvordan veien blir videre. De fleste er enige om at det trengs et nytt lovverk som også tar stilling til de nye appene.
Flere apper med likhetstrekk med Uber, som Haxi, har allerede etablert seg i Norge. Drosjenæringen i Norge har levert inn to anmeldelser knyttet til tjenesten, men ingen av sakene har ført til dom ennå.
Samtidig viser drosjenæringens egne tall at de kjører stadig færre, men dyrere turer.
Løyve
Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til E24 at å kjøre uten løyve, er ulovlig.
– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport og ikke har løyve, er det ulovlig, sier Hoksrud til E24.
Det er Oslo kommune som har ansvaret for kontrollen av taxinæringen i Oslo.
Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.
– Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å møte nyskapning med forbud. Noen finner på nye, smarte løsninger som erstatter de gamle. Dette er det fantastiske med markedsøkonomien. Kanskje er Uber, Haxi og de andre tjenestene en slik nyskapning, sier Berger Røsland til E24.
No comments:
Post a Comment