Shopping med annonselenker
NAV, arbeidsministeren, og en tidligere statsråd må forklare hvor det er blitt av flere hundre IT-millioner.
NAV innrømmer at opptil 340 millioner kroner kan være tapt på etatens forsøk på å digitalisere egne tjenester.
En kritisk rapport fra Riksrevisjonen er utgangspunkt for høringen. Den fastslår at 723 millioner kroner er brukt i etatens utviklingsprosjekt innen IT, moderniseringsprogrammet (Mod), skriver Dagens Næringsliv.
Les også: Varsler Nav-«rystelser»
Fredag må NAV-sjef Joakim Lystad og flere av etatens IT-konsulenter, arbeidsminister Robert Eriksson, og tidligere statsråd Anniken Huitfeldt, forklare seg i en åpen høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
Planen var å bruke 3,3 milliarder kroner mellom 2012 og 2018 på å gjøre alle NAVs tjenester digitale og moderne, både ut mot brukeren og for saksbehandlerne i NAV. Den planen ble skrinlagt ifjor høst.
«Midler har gått tapt som følge av avviklingen av prosjektorganisasjonen og endret realiseringsstrategi,» heter det i Riksrevisjonens rapport.
Martin Kolberg (Ap), som leder kontroll- og konstitusjonskomiteen, sier det er ille og helt uakseptabelt at beløp i 100-millionrsklassen går tapt.
- Tallet bekrefter jo det Riksrevisjonen har pekt på, og jeg regner med at ansvarlig ledelse i Nav vil fortelle oss hvorfor dette er skjedd i høringen, sier han til avisen.
NAV fremstår på ingen som helst måte som best i IT-klassen.
Dagens Næringsliv skriver at NAVs IT-systemer den dag i dag består av intet mindre enn 340 forskjellige programmer – og 12 hovedsystemer. Det eldste, der blant annet sykepenger og foreldrepenger administreres, er fra 1978.
Tidligere i høst sluttet daværende IT-sjef i NAV, Nina Aulie, på dagen. I en intern e-post omtaler hun sin egen arbeidssituasjon som svært vanskelig og sier hun har opplevd et utilbørlig press fra ledelsen.
Aulie er imidlertid ikke innkalt til denne nevnte høring.
Les mer: – IT-sjefen i NAV slutter i protest
No comments:
Post a Comment