Handel
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan slutter å lokke med «landets laveste priser» – der det ikke kan bevises. Det skjer etter klager fra hans største konkurrent.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
– Det sitter langt inne for Norgesgruppen å klage inn en konkurrent, men vi opplevde veldig tydelig at Rema 1000 ønsket å utfordre ved å hevde at de har de laveste prisene, ferskeste varene og lignende. Dette er påstander det er vanskelig å bevise.
- Dagligvaremarkedet i Norge vokste med 4,3 prosent ifjor og utgjorde 160 milliarder kroner eksklusiv moms.
- lNorgesgruppen, som blant annet har kjedene Kiwi, Meny og Spar, er den klart største aktøren og har vel 40 prosent av markedet.
- Reitan-familiens Rema 1000-butikker er den største enkeltkjeden foran Norgesgruppens kjeder Kiwi og Meny. Coop Extra er fjerde størst.
Vis mer
Det sier markedsdirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen, landets største dagligvarekonsern, som blant annet har dagligvarekjedene Kiwi og Meny.
Flere advarsler
I midten av mars grep Forbrukerombudet inn mot Rema 1000s bussreklame i Oslo. Der fortalte matvarekjeden at den hadde «landets laveste priser». Forbrukerombudet mente markedsføringen var villedende og lovstridig. Siden prispåstanden var generell, krevde Forbrukerombudet dokumentasjon på at Rema 1000 var billigst på alle varer i alle butikkene sine.
– Forbrukerne skal ikke villedes til å tro at en forretning har den billigste prisen på en eller flere varer, når det i virkeligheten er en annen forretning som har den laveste prisen på disse. En slik villedning medfører et økonomisk tap for forbrukerne, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
En måned senere gikk det nok et brev ut fra Forbrukerombudet til Rema 1000. Der ble matvarekjeden minnet om at pristester ikke må «brukes for mer enn de er verdt» i markedsføringen, og at generelle påstander som «den ferskeste sjømaten til laveste pris» og «helgehandel til laveste pris» må kunne dokumenteres.
Sjekker 150.000 priser
Forbrukerombudet ga strengt beskjed om at Rema 1000 umiddelbart måtte gå igjennom all sin reklame og «fjerne påstander som dere ikke allerede har sikker dokumentasjon for»,
– De mange pristestene viser tydelig at det ikke finnes én aktør som i dag kan hevde at den er billigst på alle dagligvarer. All markedsføring må merkes tydelig med hvor og når testen er foretatt, og forbrukerne må lett kunne sjekke hvilke varer testen omfatter, kommenterer Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Nylig kom det svar fra advokatselskapet BA-HR, som jobber for Rema 1000. Her heter det at Rema 1000 «noterer seg» innspillet, at dagligvarekjempen har gått gjennom markedsføringen sin og «fjerner eller endrer» denne i tråd med brevet fra Forbrukerombudet.
Salgsdirektør Thomas Harsvik i Rema 1000 forteller at kjeden sjekker mer enn 150.000 konkurrentpriser hver uke i hele landet, og at dette gir Rema visshet om at kjeden faktisk er billigst.
– Dette ønsker vi selvfølgelig at kundene skal få vite, og valgte å være offensive i markedsføringen, selv om muligheten for å måtte endre på dette var tilstede, sier Harsvik.
I mars påla Stortinget regjeringen å opprette en nettportal for dagligvarer i løpet av neste år. Her skal forbrukerne gratis kunne sammenligne priser og varer.
– Inntil denne er på plass, mener Rema 1000 at det i stor grad er opp til bransjen selv å synliggjøre prisforskjeller gjennom markedsføring, sier salgsdirektør Thomas Harsvik i Rema 1000.
Markedsdirektør Truls Fjeldstad i Norgesgruppen mener det er umulig å hevde at en kjede har lavest pris på alle varer hele tiden og overalt med dagens priskonkurranse.
– Det er ekstremt viktig at vi som bransje ikke villeder forbrukerne og får cowboy-tilstander i markedsføringen av dagligvarer, sier Fjeldstad.
Coop Extra endret reklamen
Også Coop har klaget inn Rema 1000s reklame til Forbrukerombudet tidligere i år. Ifjor høst var det imidlertid Coop Extra som måtte endre sin reklamekampanje. Forbrukerombudet grep inn da kjeden hevdet den var «minst like billig som de billigste billigbutikkene». Da ombudet krevde dokumentasjon for påstanden, endret Coop Extra reklamen sin.
– Det er bra at Rema 1000 nå sier at de vil innrette seg etter lovverket. Så langt ser det ut til at kartet og terrenget stemmer overens, men Forbrukerombudet vil fortsette å følge med på om Rema 1000 og de andre dagligvareaktørene tilpasser reklamebruken sin etter markedsføringsloven, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Andre populære saker på DN.no nå:
Du vet yrket ditt er dødsdømt når boligutbygger med bulldoser kjøper bygget du jobber i
Folk frykter ikke økonomisk nedtur: – En tolkning er at nordmenn er fullstendig idioter
Regjeringen tror ledigheten har nådd toppen: – Og folk spør om <strong>jeg er gal!
Oslo: Dagligvarekjedene kjøpte reklame for vel 3,26 milliarder kroner ifjor, viser anslag fra analyseselskapet Nielsen. Det er nesten 350 millioner kroner mer enn i 2013, og 600 millioner opp fra 2012.
– Kjedene følger hverandre, og det er ingen som tør å stoppe reklamebruken. Endel av reklamekampanjene skjer i samarbeid med leverandørene, men jeg er usikker på salgseffekten, sier dagligvareekspert Odd Gisholt, som er fagsjef for varehandel ved Handelshøyskolen BI,
Det er Rema 1000 og Norgesgruppens Kiwi-kjede som bruker mest på reklame, viser tallanslaget fra Nielsen. De to lavpriskjedene benyttet ifjor over en halv milliard hver på å kjøpe reklame.
– Jeg tror det ville vært nyttigere å bruke mer penger på aktiviteter i dagligvarebutikkene og på å gjøre butikkene mer attraktive for kundene, kommenterer Odd Gisholt.
Les hele avisen
No comments:
Post a Comment