At den norske varehandelen står overfor et «catch 22»-lignende dilemma, ble tydelig da Hovedorganisasjonen Virke mandag la frem tall for utviklingen i handel- og tjenestesektoren for tredje kvartal.
En undersøkelse blant Virkes medlemmer viser nemlig at det er flere som planlegger å kutte ansatte det neste halvåret (16 prosent) enn det er som planlegger å ansette nye (14 prosent) – selv om omsetningen har tatt seg opp.
Virkes sjeføkonom Lars Haartveit mener hard priskonkurranse gjør at stadig flere butikker må effektivisere driften ved å benytte automatiske løsninger på bekostning av ansatte.
- Konkurransen er hard, og detaljhandelene opplever et sterkt prispress fra nettbutikker, sier Haartveit til E24 mandag.
Vil møte kunnskapsrik betjening
- I dag fikk jeg god hjelp. Jeg jobber like ved, og tenkte det var lurt å velge et tidspunkt hvor det er lite folk i butikken, sier Jan Inge Bergseth (47).
E24 møter ham på vei ut i formiddagssola fra en Clas Ohlson-butikk i Oslo sentrum. I hånda bærer han en pose nøye utvalgte lyspærer.
- Jeg måtte ha en type som fungerer med dimmer, og det fikk jeg hjelp med. En viktig del av å gå i butikken, er for meg å møte betjening som har høy kunnskap om det de selger, uansett om det er lyspærer eller maling, sier Bergseth.
Har ingenting imot selv-scanning
Selv har han delvis omfavnet netthandelen, hvor han blant annet bestiller sportsutstyr, bøker og reiser.
- Jeg pleier også å bruke nettet til å sammenlikne priser før jeg går i butikkene, så jeg slipper å ta en lang runde, sier 47-åringen.
Han har forståelse for at butikkene blir nødt til å effektivisere driften – og synes ikke færre ansatte nødvendigvis gir en dårligere handleopplevelse.
- Nei, å scanne inn varene selv ved betaling synes jeg for eksempel er helt greit. Min erfaring er at det bare går raskere, og det er ikke så viktig at det er en person som sitter der. Men jeg synes det er viktig er det at man også i fremtiden kan få god hjelp av en kunnskapsrik betjening, mener Bergseth.
- Kanskje service er svaret
Sjeføkonom Lars Haartveit i Virke påpeker at produktivitetsforbedringer er noe detaljhandelen har drevet med i alle år.
- Mellom 1992 og 2003 var det en årlig vekst i arbeidsproduktiviteten på 5,2 prosent. I perioden 2004 til 2011 var det en vekst på 3,2 prosent, som er betydelig lavere, men fortsatt høyt sammenliknet med andre næringer, sier Haartveit til E24.
Virke tror butikkenes bruk av løsninger for selv-scanning av varer vil øke fremover.
- Automatisieringg er noe vi allerede en god stund har sett på lagersiden, og potensialet er neppe tatt ut helt ennå, sier Haartveit.
- Hvordan blir den nye arbeidshverdagen for butikkansatte?
- Dette taler for redusert antall ansatte. På den annen side kan en spekulere i hvordan mange butikker vil møte konkurransen fra netthandelen. Kanskje er kompetente servicemedarbeidere svaret for noen? Nettoeffekten her er uviss, sier Haartveit. Og legger til:
- Men at det blir endringer er sikkert.
No comments:
Post a Comment