Forhandlingene om en sammenslåing av svenske, danske og norske interkontinentale flyruter tok tid, men 1. august 1946 kom partene endelig til enighet i lokalene til Norsk Rederiforbund i Oslo.
Den første flighten gikk til New York, og kort tid etter åpnet SAS søramerikanske ruter til Rio de Janeiro i Brasil og Montevideo i Uruguay.
Luftfart hadde skutt fart under krigen, så de fleste pilotene var tidligere krigsflygere. Det var heller ikke særlig vanskelige å finne flyvertinner, men kravene var høye. Over 700 håpefulle kvinner søkte seg til de 22 stillingene, som krevde at man snakket minst tre språk, hadde høyskoleutdannelse og fortrinnsvis sykepleierutdannelse, ifølge reise- og livsstilsmagasinet Scandinavian Traveler.
70 år etter opererer SAS med flygninger innenriks i de skandinaviske landene, til de fleste av Europas største byer og til enkelte destinasjoner i Nord-Amerika, Midtøsten og Asia.

Ryanair starter priskrig på Gardermoen
Til salgs
Eierskapet i SAS er fordelt mellom de skandinaviske statene og private aktører, men om det blir 70 nye år med statlige eiere, er et åpent spørsmål.
* Mandag 1. august er det 70 år siden SAS ble etablert for å samle skandinaviske krefter i interkontinental flytrafikk til Nord- og Sør-Amerika.
* Bak konsortiet sto de nasjonale flyselskapene i Skandinavia som i 1950 ble omdannet til holdingselskaper og i 1996 ble til SAS Danmark, SAS Norge og SAS Sverige.
* Selskapet startet ruter til Europa og ble en pioner i å fly over Nordpolen. Under karismatiske Jan «Janne» Carlzsons storhetstid kåret bransjemagasinet Air Transport World SAS til verdens beste flyselskap i 2003.
* I 2001 ble SAS omgjort til ett stort aksjeselskap der den svenske stat eier 21,4 prosent, og den danske og norske stat 14,3 prosent hver. Private eier de resterende 50 prosentene av selskapet.
* Finanskrisen i 2008 førte til at de nasjonale selskapene blir slått sammen til en skandinavisk enhet året etter.
* Tiden etter har vært preget av økonomiske vanskeligheter med store underskudd, nødemisjoner, spareplaner og omstruktureringer.
* Høsten 2012 florerte det konkursspekulasjoner rundt SAS. SAS kom til enighet med fagforeningene, og lanserte spareplanen 4Excellense NG (4XNG).
* Selskapet har lenge vært annonsert for salg, men ingen kjøpere har meldt seg.
* SAS leverte i fjor et overraskende stort overskudd på 1,4 milliarder SEK i fjor.
Kilde: NTB og E24
– Utgangspunktet er at vi ikke har hastverk med å selge SAS. Vi skal gjøre ting fordi det er riktig, på vegne av fellesskapet. Det handler om rett pris til rett tidspunkt. Det er heller ikke noe problem at staten eier. Vi har en lang historie. Men skjer det noe som er riktig for oss og selskapet, så gjør vi det, sier næringsminister Monica Mæland (H) til NTB.
Den norske regjeringen har siden 2011 hatt fullmakt til å selge seg ut av SAS, men verken Mæland (H) eller hennes forgjenger Trond Giske (Ap) har havnet i en situasjon der det har vært «riktig» å selge.
Mælands svenske sosialdemokratiske kollega Michael Damberg gir uttrykk for de samme vurderingene.
– Den svenske staten er ikke en langsiktig eier i SAS, og vi har tillatelse fra Riksdagen til å selge deler eller hele porteføljen. Men vi har ikke fått noen seriøse tilbud på bordet. Det er ikke et aktuelt spørsmål nå. Skulle det dukke opp noe, får vi vurdere, sier næringsminister Damberg.
Den danske regjeringen har tidligere sagt seg rede til å selge sine SAS-aksjer, men finansminister Claus Hjort Fredriksen sier i en kommentar til de skandinaviske nyhetsbyråene at han avventer en gjennomgang av statlig eierskap før han forholder seg aktivt til eierskapet i SAS.

SAS-SIGARETTER: SAS Museet ble først åpnet i 1989 og gir et overblikk over skandinavisk luftfart fra dens spede begynnelse i første halvdel av det forrige århundre og frem til i dag. Utstillingen strekker seg med over 70 års historikk.
Milliardoverraskelse
I fjor overrasket SAS markedet med milliardoverskudd og det beste resultatet på lenge. I år går det litt tråere økonomisk, men konsernsjef Rickard Gustafson mener selskapet er på rett kurs.
– SAS er på en stor forandringsreise. Det har vi vært de siste årene, og det kommer vi til å fortsette å være, sier Gustafson, som har ledet selskapet siden 2011.
Han avviser kritikere som mener at selskaper har en utydelig strategi, og sier at SAS har sin nisje og at navene Oslo, København og Stockholm skal bestå.
– Vi er et skandinavisk selskap, det har vi vært i 70 år, og det kommer vi til å være i 70 år til, sier Gustafson.

GAMLE REISEBAGER: SAS Museet har mange gjenstander fra selskapets 70 års historikk.
No comments:
Post a Comment