Etter å ha fått frem en avtale om at Fosnavåg-rederiet Rem Offshore skal fusjoneres inn i det delvis Aker-eide Solstad Offshore onsdag morgen, sendte Solstad og Aker en svært så tydelig invitasjon hvor de oppfordret til flere fusjoner i bransjen.
Etter å ha aktivt har bidratt til at Solstad Offshore nå sluker Rem Offshore, var Aker-sjef Øyvind Eriksen åpen for at han ønsket at andre supplyrederier skulle ta kontakt for dialog om flere fusjoner i det nye storseleskapet.
Invitasjonen
Og da E24 spurte om døren står åpen for Rem Offshores to naboer i Fosnavåg, Olympic Ship og Havila Shipping, var svaret tydelig:
– For dialog, så vil det være ganske åpenbart, sa Eriksen med en ivrig nikkende konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore ved sin side.
Men eieren og styrelederen i Olympic Ship lukker allerede nå døren igjen. Hans supplyrederi ønsker ikek dialog emd Røkke-systemt om sammenslåing.
«Den løsning som Rem Offshore har gått inn for med Solstad Offshore er ikke en løsning for Olympic Ship,» skriver Stig Remøy i en e-post til E24.
Han er forøvrig bror av Rem Offshores hovedaksjonær og styreleder, Åge Remøy.
Men Stig Remøy er enig i Solstad Offshore og Akers begrunnelse for ønsket om flere fusjoner.
«Det er mange små aktører i dette markedet og det er modent for å samle noen av disse i større enheter. Likevel må slike fusjoner være industrielt riktig og bærekraftig,» skriver han i e-posten til E24.
Hensynet til Sunnmøre
Og så har sunnmøringen en annen forutsetning.
«Rederiene er en viktig del av den ledende maritime klyngen på Sunnmøre. Jeg mener at eventuelle konsolideringer ikke bør få uheldige konsekvenser for nettopp denne viktige klyngen,» skriver Remøy.
Ved at Solstad sluker Rem, blir eierkontrollen over et av rederiene på Sunnmøre flyttet til Rogaland.
Konsernsjef Njål Sævik i Havila Shipping, Rem Offshores andre nabo i Fosnavåg, som Aker-sjefen åpnet døren for i E24-intervjuet var ikke kjent med invitasjonen og ønsket ikke å kommentere saken da E24 kontaktet ham torsdag.
Både Havila Shipping og Olympic Ship har et uavklart forhold til sine kreditorer. Førstnevnte har i formell forstand misligholdt betingelsene for sin milliardgjeld, mens Olympic nå forhandler med sine kreditorer om en langsiktig finansiell løsning.
Også i sunnmørsbyen Ålesund er det et supplyrederi som sliter. Farstad Shipping er for tiden i forhandlinger med sine långivere.
En ferierende konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping ønsket torsdag ikke å kommentere Aker og Solstad Offshores fusjonsinvitasjon, selv om han lyttet tydelig interessert til det E24 refererte.
Store, men ikke størst
Selv om Solstad Offshore vokser seg større etter en fusjon med Rem Offshore, er de fortsatt ikke størst.
– Vi er større enn begge to til sammen, påpeker konsernsjef Mons Aase i supplyrederiet Dof som holder til i Austevoll i Hordaland.
– Er fusjonsinvitasjonen aktuell for dere?
– Nå har vi ryddet opp i eget hus og er mest opptatt av det, så det vil jeg ikke kommentere.
Dof er i ferd med å sluttføre en refinansiering av selskapet som både styrker egenkapitalen, likviditeten og sanerer noe gjeld.
P.S! Tettstedet Fosnavåg på Sunnmøre har et fjerde supplyrederi. Det er eid av franske Bourbon. Akers hovedeier og styreleder Kjell Inge Røkke er fra Romsdal.
No comments:
Post a Comment