Saken oppdateres.
Norwegian slet i fjor med en massiv pilotstreik. I år havnet de også i krangel med pilotene i forhandlingene om en overtidsavtale. Det kombinert med at selskapet hadde bommet i personellplanleggingen for sommertrafikken førte til en rekke kanselleringer og problemer.
Konsernsjef Bjørn Kjos og ledelsen i Norwegian klarte til slutt å finne en løsning på problemene, og dermed kunne passasjerene komme seg av gårde.
Når sommertrafikken endelig ser ut til å gå som den skal kan Norwegian glede seg over at resultat før skatt i andre kvartal doblet seg til 930 millioner, sammenlignet med samme periode i fjor. I tillegg økte fyllingsgraden på flyene til 88 prosent, en økning på åtte poeng de siste to årene, og tre poeng på ett år.
Omsetningen økte med 13 prosent til 6 rundt 6,6 milliarder kroner.
– Jeg er svært godt fornøyd med den resultatforbedringen og fyllingsgraden vi har dette kvartalet, sier konsernsjef Bjørn Kjos i kvartalsrapporten.
Det er likevel ingen tvil om at logistikkproblemene som har rammet sommertrafikken har kostet:
– Samtidig har vi hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly og kompensasjon til passasjerer. Når denne sommeren er over vil de innleide flyene bli faset ut og vi ser positivt på utviklingen fremover, i form av bookinger og forsalg de nærmeste måneden, sier Kjos.
Norwegian fortsetter å øke flåten sin. Hittil i år er to nye Boeing 787 Dreamliner og 10 nye Boeing 737–800 faset inn. Norwegian har nå en flåte på 10 Dreamliner langdistansefly og vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.
No comments:
Post a Comment