Friday, July 15, 2016

- Not our fault that food prices jump – E24

Sommeren har  vært preget av enorme prishopp på matvarer. Som E24 har dokumentert, har enkelte varer, som for eksempel en pakke med O’boy, blitt dobbelt så dyre fra juni til juli.

Matvarekjedene hevder at en av grunnene til prishoppet er prisøkning fra leverandørene, og den største av disse i Norge er Orkla.

– Først og fremst må jeg si det at det er kjedene som setter prisene til forbruker, det er det ikke vi som gjør, sier Orkla-sjef Peter Ruzicka til E24.

– Vi er påvirket av råvareendringer og valutakurser, og på noen av våre varer går også prisen opp. Det melder vi fra til kjedene på forhånd og som de igjen må ta ut i markedet, sier Ruzicka.

Han har fulgt med på E24s dekning av matvareprishoppet og vil ha seg frabedt at det er Orkla som skal ta skylden.

– De prisutslagene dere har rapportert, som har vært i størrelsesordenen 50–90 prosent på enkelte varer, er det ikke noen prisendringer hos oss som er i nærheten av. Dette er antageligvis et utslag av den tøffe priskrigen som har vært mellom kjedene, sier Ruzicka.

Norgesgruppen slår tilbake

Ruzickas utspill blir ikke møtt med nikkende anerkjennelse hos kjeden som eier Kiwi.

– Orkla får mene det de vil om det, det er flere årsaker til at prisene går opp nå, sier direktør næringspolitikk og myndighetskontakt i Norgesgruppen Bård Gultvedt.

Han understreker at man vil se fornyet prispress og konkurranse etter sommeren.

– Hvis man lurer på om noen tar urimelig mye betalt, så kan man jo se på bunnlinjen til selskapene og gjøre seg opp sin egen mening. Det er ganske små marginer i dagligvarehandelen. For øvrig registrerer vi at Orkla har en positiv økonomisk utvikling, sier Gultvedt.

Orkla presenterte fredag morgen resultatene sine for andre kvartal. Merkevaregiganten hadde en justert driftsmargin på 16 prosent for merkevaresegmentet. Til sammenligning opererer de største dagligvarekjedene med driftsmarginer på under fem prosent.

Hos Coop er tonen langt mer diplomatisk. Der går man langt på vei Ruzicka i møte.

– Vi har bare det samme svaret tidligere: at det vært en ekstrem priskrig, og vi har solgt mange varer med tap. Nå har vi rett og slett bare normalisert disse prisene, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg. 

Hun bekrefter at det er en økning i prisene fra Orkla, men at denne er jevnt fordelt ut over alle varene.

– Det er en jevn prisstigning på de fleste varer når vi snakker om leverandørpriser, men det er ikke forklaringen på de ekstreme prishoppene, sier Kjellberg.

– Skjønner hvor han vil

  <p><b>SOMMERFØLJETONG</b>:  Partner i PA Consulting Erik Fagerlid har  hørt debatten om sommerprishopp mange ganger  før.</p>

SOMMERFØLJETONG: Partner i PA Consulting Erik Fagerlid har hørt debatten om sommerprishopp mange ganger før.

Han får betinget støtte fra Erik Fagerlid, partner i PA Consulting og ekspert på det  norske matvaremarkedet.

– Jeg skjønner hvor Ruzicka vil hen, for det er jo mye av disse prisene som drives av kampanjer som forsvinner om sommeren, sier Fagerlid.

Grunnen til at kjedene stanser priskrigen om sommeren, er at folk drar på ferie.

Ferieturister som kun handler på nærbutikken i et par uker, er det ikke noe poeng i å bruke penger på å gjøre til lojale kunder. Den kampen foregår i resten av årets 11 måneder når butikkjedene kjemper med nebb og klør om å få deg til å bytte lokalbutikk.

– At kjedene stanser alle kampanjene i juli er jo deres valg. For det ville vært penger ut av vinduet å satse knallhardt når handlemønsteret er så rart som det er nå, sier Fagerlid.

Delt skyld

BI-professor Odd Gisholt mener det riktige ville være om Orkla og matvarekjedene ble enige om å dele ansvaret for prishoppet.

– Sannheten ligger nok på midten her. Orkla har utvilsomt hevet prisene noe, men ikke i den størrelsesordenen som vi ser ute i butikkene, sier Gisholt.

Både han og Fagerlid påpeker at priskuttene butikkene har operert med, er samarbeidsprosjekter mellom leverandører som Orkla og kjedene.

 <p><b>HARD FIGHT:</b>  Dagligvareekspert Odd Gisholt ved  Handelshøyskolen BI viser til at Orkla og  kjedene til en viss grad «samarbeider»  om priskrigene.</p>

HARD FIGHT: Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI viser til at Orkla og kjedene til en viss grad «samarbeider» om priskrigene.

– Det er ikke slik at hvis du kjøper en Gradiosa til 20 kroner på Kiwi så er det Kiwi som tar hele tapet. Det deles mellom leverandøren og kjeden, sier Fagerheim.

Gisholt tror leverandørleddet egentlig godt kunne vært den priskrigen foruten.

– Orkla plages jo av at kjedene hele tiden krever bonuser og rabatter av dem. Dette er jo knallharde forhandlinger som Peter Ruzicka vet alt om, han har jo sittet på den andre siden av bordet for Ica, sier Gisholt og referer til Orkla-sjefens fortid som administrerende direktør i ICA fra 1995 til 2000.

Men til de som frykter prishopp på handlekurven har Gisholt, Fagerheim og alle andre E24 har snakket med, beroligende ord.

– Bikkjeslagsmålet begynner på nytt når skolestarten nærmer seg. Da kommer priskrigen tilbake. I et marked som er så mettet som det norske dagligvaremarkedet, vil det alltid bli priskrig, sier Gisholt.

E24 har også vært i kontakt med Rema 1000, men de har ikke ønsket å kommentere saken.

No comments:

Post a Comment