Hadde ikke Putin satt ned håndbrekket for import, ville mellom 2.000 og 2.500 tonn laks blitt fraktet over grensen til Russland denne uken, ifølge Dagens Næringsliv.
I stedet slippes tonnene med laks i det europeiske markedet, der forbrukerne kan umiddelbart glede seg over billigere laks.
Venter til jul
Men bransjeansvarlig for laks og ørret Paul Aandahl i Norsk Sjømatråd tror
bransjen vil forhindre laks på billigsalg ved å sette fisken på fryselager til jul- og nyttår, når etterspørselen og prisene tradisjonelt sett er høyest.
- Ved å legge fisken på lager begrenser man volumet som blir tilgjengelig på markedet. Eksportørene kan vente til de har funnet markeder som kan tilby høy pris, sier han til DN.
Også salgsdirektør Jon Erling Larsen i Salmar for Øst-Europa tror videreforedlingsaktører i Europa vil legge laksen i fryseren til jul og påske.
- Industrien klarer ikke å øke kapasiteten mer i november og desember, men skaffer den seg laks nå vil den stå sterkere når råkjøret starter, sier han til DN.
Ønsker salgshopp i Europa
Til E24 uttalte markedssjef for ørret og laks Bjørn-Erik Stabell at Norges Sjømatråd estimerer at importstansen vil omfatte 70.000 til 80.000 tonn laks i løpet av resten av året, og gi et turbulent prisnivå fremover.
For å stabilisere prisene og få blant annet europeerne til å spise laksen som var tiltenkt russiske ganer, har Norsk Sjømatråd satt av 82 millioner kroner i ekstra markedsføringsmidler for laks og ørret.
50 millioner kroner er helt nye midler og er øremerket markedsføring i EU-landene.
- Dette er fisk som må sendes til andre markeder, og det vil medføre en lavere pris enn hva men ellers ville hatt. I det russiske markedet vil situasjonen være motsatt, her vil prisen gå opp.
Hit skal laksen flyttes
Sjømatrådet har flere markedsføringskampanjer som kan iverksettes raskt i markeder som Frankrike, Italia, Spania og Tyskland for å booste salget.
Ved siden av søke å øke reklamen for laks i etablerte markeder vil man også kjøre hardt på med kampanjer i store supermarkedkjeder.
Sjømatrådet kan også intensivere utviklingen av nye markeder. Her blir Sørøst-Asia pekt på med land som Indonesia, Taiwan, Singapore, Malaysia og Thailand.
Sentral-Europa er også et annet området, spesielt Tsjekkia, også Tyrkia blir trukket frem.
På noe lengre sikt ser også Stabell store muligheter i India, Sør-Afrika og Midtøsten.
No comments:
Post a Comment