– Vi har så mange cashpoints at det er bare å forsyne seg, sier styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian Finans Holding, mens han deler ut sjokolademynter merket med bonuspoenget «1 cashpoint» til de fremmøtte.
Endelig var dagen kommer for at selskapet kunne ringe i «børsbjellen» på Oslo Børs.
– Vi har ventet lenge, sier Kise.
Fra flyselskapet Norwegian i mai 2007 annonserte satsingen innen bank med Bank Norwegian, har det gått unna.
– Vi visste jo, og det sa vi til investorene som ble invitert, at vi skulle på børs på et eller annet tidspunkt. Man vet jo aldri hvordan ting utvikler seg, men det har blitt enda bedre enn vi håpet på, sier Kise til E24.
Banken, som er 20 prosent eid av flyselskapet Norwegian, leverte et resultat i 2015 på over en halv milliard kroner og har over 700.000 kunder i Norden. Selskapets utlånsportefølje beløper seg til 16 milliarder kroner.
Sjefen: – Vi er litt sånn småkjipe
Skal vi tro både analytikere og ledelsen i selskapet, er den strenge kostnadskontrollen, sammen med det sterke Norwegian-brandet, en viktig suksessfaktor.
– Lav kost er en selvfølge når du er født av Norwegian. Noe annet tror jeg ikke ville blitt akseptert. Det er en forsikringspremie. Da kan du alltid konkurrere, sier Erik Jensen, administrerende direktør i selskapet, tydelig inspirert av Bjørn Kjos.
– Du blir den siste som må gå hjem hvis det blir for tungt i markedet. Det er viktig å alltid ta vare på.
Automatiserte prosesser, kunder som gjør mesteparten av jobben og en kultur for lave kostnader er noe av det som ligger til grunn for det strenge kostnadsregimet. Spesielt det siste vil ikke sjefen undervurdere:
– Det er ganske enkle forhold. Vi ble startet opp i 2007 og gikk rett inn i finanskrisen hvor vi ikke hadde noe valg. Vi måtte snu hver krone.
Og tilsynelatende har hverken Jensen eller noen av de 64 andre ansatte i selskapet tatt av, til tross for at de har bygget opp en pengemaskin. Andelen kostnader i prosent av inntektene i selskapet presses stadig nedover, og lå ved utgangen av forrige kvartal på like under 0,4.
– Vi har en kultur, der jeg pleier å si at vi er litt sånn småkjipe. Vi har små kontorer og en ekstremt lav sigarføring. Her får ingen lov til å ta av, konstaterer han.
Skyhøy vekst i forbrukslån: – Ikke bekymret
Majoriteten av kundene finnes i Norge, der selskapet har selskapet utstedt i overkant av 350.000 kredittkort.
– Det virker som en positiv spiral. Vi blir mer kjent, det blir kanskje litt snakkis. Også er det jo et veldig bra produkt.
Men det er på virksomheten innen forbrukslån at selskapet ser den største konkurranse.
– Det kommer stadig nye aktører, man kan nesten kalle det «copy-cats». De satser veldig mye på lån. Det er naturlig å tro at det er her mesteparten av konkurransen komme, sier Jensen.
Finanstilsynet sa forrige uke til E24 at de ser med uro på den høye veksten i husholdningenes forbrukslån, selv om det utgjør en liten andel av husholdingenes totale gjeld.
– Det er ikke det her som truer finansiell stabilitet. Jeg er ikke noe bekymret og veldig trygg på de kredittvurderingene som vi gjør. Vi lever av å låne ut penger til kunder som i hovedsak betaler tilbake. Vi kaster ikke penger etter folk, sier Jensen.
– Hvor lenge kan den sterke veksten i forbrukslånsmarkedet fortsette?
– Det er et spørsmål jeg har stilt meg mange ganger. Basert på de første prognosene vi laget trodde vi at metningen vil komme mye raskere enn det har vist seg.
Oljebremsen i norsk økonomi har foreløpig ikke satt dype sår i inntektsutviklingen til banken, selv om de opplever litt flere som ikke klarer gjøre opp for seg vest for Hardangervidda.
– Vi merker foreløpig lite til utfordringene i norsk økonomi. Misligholdet øker imidlertid noe på Vestlandet, men det er naturlig, sier Jensen.
(Saken fortsetter under bildet.)
Gullgruve for kjendiser, men er det slutt nå?
– Vi har nå nådd den størrelsen og den styrken i inntjening og stabilitet vi ønsket å ha. Vi ønsket å ha et solid industrielt selskap å ta på børs, sier Bjørn H. Kise til E24.
Selskapet har tidligere vært handlet i gråmarkedet og gitt meget bra avkastning til dem som kom tidlig inn.
Alt fra den profilerte investoren Arne Fredly til alpinkjører Aksel Lund Svindal har gjort en kule på aksjen.
Andre kjendiser som er tjent fett på Bank Norwegian er komiker Morten Ramm, som er bestekompis med ektemannen til Kjos’ datter, syklisten Thor Hushovd og rallyfører Petter Solberg.
Analytiker Vegard Toverud i Pareto mener det fortsatt er rom for å tjene litt til.
– Sånn som vi ser det, er det fortsatt rom for vekst. Vi har veldig tro på selskapet og det de kan komme til å utrette fremover, sier Toverud til E24.
No comments:
Post a Comment