Mandag kveld meldte Dagens Næringsliv at Rema 1000 har sikret seg 82 prosent av aksjene i Kolonihagen. Kjøpesummen holdes ifølge avisen hemmelig.
Kort tid etterpå ble oppkjøpet bekreftet i meldinger fra Kolonihagen og Reitangruppen.
Kolonihagen driver salg og distribusjon av kortreist økologisk mat. Det skjer gjennom utsalgsstedene Kolonihagen Bakeri og restauranten Kolonihagen Frogner, men også via økologiske matkasser som leveres på døra via en abonnementsordning.
Nye, heløkologiske butikker
Med oppkjøpet skal Rema 1000 tilby Kolonihagen-merkede produkter i samtlige av sine 570 butikker landet rundt.
Samtidig skal det etableres egne butikker med Kolonihagen-navnet rundt om i Norge. Disse skal etter planen være heløkologiske.
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan sier de har ambisjoner om å bli «best på økologi».
– Vi kan påvirke miljøet mye gjennom verdikjeden, men til syvende og sist er det produktene vi selger som påvirker miljøet mest, sier han i en uttalelse.
– Det beste «verktøyet» for salg av bærekraftige produkter er i dag økologi. Økologi er godt kjent, men få kjenner egentlig til hva det står for. Det skal vi gjøre noe med, fortsetter Reitan.
– Vi har hatt mange friere
Kolonihagen ble startet av gründer Jon-Frede Engdahl for 12 år siden, og hadde i fjor en matkasse-omsetning på 32 millioner kroner.
Ifølge Engdahl var Rema 1000s oppkjøp nødvendig for å sikre musklene som kreves for å vokse seg store nok.
– Markedet for mat og dagligvarer er krevende, sier han i en uttalelse, og fortsetter:
– Størrelse blir stadig viktigere for å få til alt, fra distribusjon, lager, innkjøp og ikke minst produktutvikling. De siste to årene har vi jaktet på noen med de samme visjonene for økologisk mat som oss selv. Vi har hatt mange friere, og nå er vi trygge på at vi har valgt den rette.
Mens Rema 1000 nå blir hovedaksjonær, vil Engdahl og familien hans beholde en minoritetspost på 18 prosent.
No comments:
Post a Comment