Valuta
Rundt en halv million kroner opp på tre uker er fasit for valutalånet i sveitserfranc som byggmester Arne Lende i Stavanger tok opp for fem år siden.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Byggmester Arne Lende (53) angrer på at han ikke gikk ut av valutalånet han har i sveitserfranc da kursen var rundt syv kroner.
Fredag var kursen oppe i 7,60 og det opprinnelige lånebeløpet på fem millioner kroner som har tok opp for fem år siden er nå økt til cirka 6,5 millioner kroner.
Vurderte å gå ut
Da DN snakket med Lende for tre uker siden vurderte han å gå ut. Lånebeløpet var da kommet opp i seks millioner kroner, og Lende sa at 30 prosent av ham hadde lyst til å gå ut mens 70 prosent ikke hadde lyst.
– Jeg var ikke så lur at jeg gikk ut. Hadde jeg visst at kursen skulle akselerere slik den har gjort nå hadde jeg gått ut, tror jeg. Nå er det skikkelig fyr i det, så nå kommer jeg til å sitte med valutalånet. Jeg går ikke ut nå, for jeg regner med det kommer til å gå ned igjen. Men det kommer nok til å gå endel oppover først, tipper jeg. Inntil det skjer noe, sier Lende.
Sover godt om nettene
Arne Lende betaler renter og avdrag på valutalånet hver tredje måned.
– Det er ingen endringer i terminbeløpet som følge av høyere kurs. Det tar bare lengre tid å nedbetale lånet. Men det er ikke gunstig for noen at lånebeløpet er blitt høyere, sier Lende.
– Tenker du på dette når du legger deg om kveldene?
– Nei. Jeg tenker ikke på det om kveldene. Jeg sover godt, forsikrer han.
I den første perioden etter at Lende tok opp valutalånet var kursen lavere enn den kursen han gikk inn på. I den perioden fikk han en gevinst på cirka 200.000 kroner, antar han.
Lunde gikk inn da kursen var 5,87.
– Jeg kan ikke gå ut nå for da blir det et kjempetap. Kursen på sveitserfranc må en god del ned før det er aktuelt å gå ut. Jeg ville sagt under syv kroner igjen. Men alle valutaene er jo opp nå. Den danske kronen er i 1,22 og det er helt unormalt, sier Lende.
OSLO: Noen av bilimportørene har sikret seg mot valutasvingninger, mens andre forbereder seg på høyere priser.
Importbedrifter som kjøper varer i utenlandsk valuta.
Varehandelen, først grossister, så butikkleddet – innen for eksempel sportsutstyr, elektronikk og møbler.
Reiselivsnæringen som sender nordmenn utenlands, reiseoperatører, flyselskap, samt norske turister i utlandet.
Vis mer
– Fabrikkene bærer valutarisikoen for våre merker, således vil alle kortsiktige svingninger håndteres av fabrikkene uten at det skal være nevneverdig virkninger i markedet, sier Terje Male. Han er administrerende direktør hos landets største bilimportør, Harald A. Møller som henter Volkswagen, Audi og Skoda til Norge. Male vil likevel ikke utelukke prisøkning:
– På lengre sikt er det en selvfølge at et kronekurs på over ni mot euro vil føre til prisøkninger på biler og alle andre importvarer.
Også hos Toyota følges valutakursen nøye. – Foreløpig har vi ingen umiddelbare planer om prisendringer, men vi vil følge utviklingen nøye i månedene som kommer, skriver informasjonssjef Espen Olsen i en epost til DN.
Bertel O. Steen, som importerer Mercedes, Peugeot og Kia til Norge, følger også nøye med.
Konsernsjef Bjørn Maarud opplyser at høyere innpriser fører til svekkede marginer som gjør at de må vurdere økning i bilprisene.
– Dette er ikke noe som slår inn på kort sikt, vi ønsker å være forutsigbare overfor kunder og forhandlere, så en prisøkning sitter langt inne, sier Maarud.
Subaru Norge betaler sine biler i japanske yen, en valuta som har vært svak i det siste. At kronen nå faller har ikke hatt de store konsekvensene for selskapet.
– Forventningen til en svakere norsk økonomi vil kunne bidra til lavere salg enn tidligere antatt for 2015, men vi har ingen planer om prisøkning, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.
Les hele avisen
No comments:
Post a Comment