SAS
…men du har neppe merket det. Og i 2018 kan du kanskje fly gratis!
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Det voldsomme prispresset har tæret hardt på flyselskapene.
Etter at SAS presenterte sine tredjekvartalstall i høst, sa konserndirektør Eivind Roald til DN at kundene måtte belage seg på betale litt mer for å fly. Nå har SAS satt opp billettprisene, bekrefter han.
- Ja, vi har hevet prisene, og det har vi kunnet gjøre fordi vi har utviklet bedre produkter som folk har vært villige til å betale litt ekstra for. Men det er ikke snakk om noe voldsomt prishopp. Folk tåler å betale noen få hundre kroner ekstra – de merker det vel knapt, sier Eivind Roald.
Torsdag leverte SAS nok en gang blodrøde tall: Flyselskapet gikk nesten en halv milliard svenske kroner i minus i fjerde kvartal og lanserte samtidig en ny spareplan som skal generere resultateffekter på 2,1 milliarder svenske kroner med full effekt i 2017.
Les hele saken her: SAS leverer knallrøde tall – og fortsetter å kutte
Spår videre prisoppgang
Roald tror dessuten at prisene skal videre opp. Dét har sin naturlige forklaring:
- Jeg tror vi vil fortsatt se en svak prisøkning de neste seks til ni månedene. Kapasiteten reduseres gradvis i Europa, og da er det helt naturlig at prisene stiger noe, sier Roald.
Eivind Roald sier at både flyselskaper og forbrukere er tjent med at det blir litt dyrere å fly.
- Det er en fornuftig utvikling. Ingen er tjent med at SAS og Norwegian taper penger. Da ender det bare med at vi må kutte ruter og redusere tilbudet vårt – og det ønsker vel ingen?
Gratis takket være reklame?
Selv om prisene har steget svakt sier Eivind Roald til VG i dag at fremtidens flyreisen kan bli gratis – takket være reklame ombord i flyene.
- Jeg tror at du i 2018 kan fly uten å betale mer enn skatter og avgifter. I dag aksepterer du reklamesnutter på Spotify i bytte mot gratis musikk. På samme måte vil du kunne få en gratis flytur mot at du må gjennom en del reklame, sier han til VG.
Les også: Flyvertinner overrasket hat-gruppe
No comments:
Post a Comment