Nor-Shipping
Heller ikke i år får ansatte i statseide selskaper reise til Norge.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
De neste dagene samles verdens shipping- og offshore-elite på Nor-Shipping i Oslo og Lillestrøm. Her vil markedene diskuteres og forretningsideer utvikles.
På selve messområdet er 991 selskaper fra 45 land representert. Én viktig aktør vil imidlertid glimre med sitt fravær: Heller ikke i år deltar China Ocean Shipping Company (Cosco) – Kinas største statseide rederi. Forholdet mellom Norge og Kina er fremdeles anspent, etter at den kinesiske menneskerettsaktivisten Liu Xiaobo fikk fredsprisen i 2010.
- Den politiske relasjonen mellom Norge og Kina er uforandret og ansatte i statseide selskaper får ikke reise til Norge i forbindelse med Nor-Shipping, slår messedirektør Vidar Pedersen fast.
- En utfordring
- Internasjonale maritimmesse som arrangeres i Oslo og Lillestrøm annenhvert år
- Her samles verdens shipping- og offshore-elite for å møte kunder, investorer og forretningsforbindelser, diskutere markedene og se på nyvinninger
- I år presenterer 991 selskaper fra 45 land sine forretningsideer på Norges Varemesse på Lillestrøm. Av disse er 383 norske
- Forrige gang tok 35.000 besøkende fra omtrent 80 land turen
- I løpet av messen blir opp mot 600 millioner kroner lagt igjen på fest og nettverksbygging i hovedstaden
- I år er messen berammet til tidsrommet 2.–5. juni
Vis mer
Nor-Shipping arrangeres på denne tiden annen hvert år. I månedsskiftet november/desember 2010 fikk messen beskjed om at Kinas deltagelse ble kansellert «av økonomiske årsaker». Det ble raskt antatt at fredsprisen lå bak.
Dette er ikke uproblematisk for messen, ettersom få bransjer påvirkes så mye av Kina som shipping. Kineserne er verdens største etterspørrere av sjøtransport, og myndighetene i landet satser i dag sterkt på økt kontakt med omverden.
Ikke minst investeres det milliardbeløp gjennom infrastrukturprosjektet «Silkeveien» som skal knytte Kina sammen med Asia, Afrika og Europa til havs og land. I den sammenheng er kompetansen i Norge er viktig for Kina, mener professor Rolv Petter Amdam ved Handelshøyskolen BI.
- Det er alltid en utfordring når det ikke er kontakt på alle områder, sier Amdam til DN.
Han understreker at båndene på ingen måte er kuttet, selv om Cosco ikke deltar på Nor-Shipping. På messen denne uken er 15 privateide kinesiske selskaper representert.
- Mange av selskapene som er involvert i shipping i Kina er statlige, men det er også private aktører. Akkurat hva som foregår på de innerste kontorene, vet vi egentlig lite om, sier BI-professoren.
– Det som er viktig er at det kinesiske myndigheter gjennom sin satsing nå setter av milliarder av dollar til denne sektoren, sier han.
- Sliter økonomisk
Messedirektør Pedersen mener at den kinesiske deltakelsen i år også bærer preg av at landets økonomiske vekst slakker av.
- Vi har til en viss grad merket at Asia og særlig Kina sliter økonomisk og derfor i mindre grad har mulighet til å delta på messen, sier Pedersen.
Han viser for øvrig til 98 prosent dekning på utstillingsarealet, noe som ifølge Pedersen er et tegn på at den generelle nedturen i olje og offshore har hatt lite å si. Utstillerne bruker alt fra noen titusener til flere hundretusen kroner på sine stands.
- Vi tror behovet og interessen for å møtes er større i disse tider enn når alt er bare fryd og glede, sier Pedersen.
Les også:
Får stryk for husmaling
Asia i dag: Vil få kontroll på kinesisk gjeldsberg
Lynraske boligsalg i Oslo og Bergen
No comments:
Post a Comment