Sportskjeden ringte seg i dag inn på Oslo Børs med en noteringskurs som verdsetterselskapet til rundt åtte milliarder kroner.
XXL har vokst kraftig de seneste årene, og startet så sent som i år opp i Finland, etter å ha vokst kraftig i først Norge, så Sverige.
Administrerende direktør Fredrik Steenbuch utelukker ikke videre ekspansjon til kontinental-Europa, og da det sydlige Tyskland, Sveits og Østerrike. Danmark er på den annen side ikke høyt oppe på listen.
- Danmark er ikke så aktuelt, de har jo ikke de fire årstidene, og Himmelbjerget er bare 147 meter høyt, sier Steenbuch.
Kjeden kjører et konsept der man skifter ute varetilbudet i takt de fire årstidene.
Men det finnes også andre årsaker til at Steenbuch ikke ser mot Danmark.
- Jeg har jobbet i Danmark tidligere, ting tar litt lenger tid der. Businesskulturen i Danmark har ingenting med nordisk businesskultur å gjøre, den er dansk, sier Steenbuch, som i likhet med XXL-gründer Øivind Tidemandsen har bakgrunn fra Elkjøp, til E24.
- Mener du da at den er vanskeligere?
- Ja, mye vanskeligere enn norsk, finsk og svensk kultur. Du skal være dansk for å lykkes godt i Danmark, kan jeg vil si. Du kan få til ting, men veien frem til mål er mye lenger, så da kan man si «why bother»?
I forhold til Tyskland, Sveist og Østerrike ligger ekspansjon eventuelt tre til fem år frem i tid, sier han.
- Men vi har ikke tatt noen endelig beslutning her.
Må vokse
XXL hadde i fjor et nettoresultat på 125 millioner kroner av inntekter på 4,01 milliarder kroner. For innværende års første seks måneder har selskapet inntekter på 2,28 milliarder kroner og et nettoresultat på 71 millioner kroner.
Basert på resultatet i fjor er forholdet mellom markedsverdi og resultat (P/E) på relativt friske 64 gangeren.
- Dere skal vokse ganske greit for å forsvare en markedsverdi på selskapet på åtte milliarder kroner?
- Det er derfor jeg reiser rett opp på campen i dag for å ta i mot 55 finner som skal starte ny butikk i Finland, for vi må holde veksttakten oppe.
I 2007 kjøpte XXL Langåsen Camping på Lundersæter på Finnskogen i Hedmark som de bruker som kurssted for sine ansatte.
- Vi kommer til å vokse i en bra takt og generere penger, så vi skal betale utbytte nå fremover.
Sportskjeden planlegger å betale et årlig utbytte på 40 prosent av nettoresulatet.
Selskapets nettoresultat har gått fra 38 millioner i 2011, 61 millioner i 2012 og så en drøy dobling til fjorårets 125 millioner kroner. Samtidig viser inntektene også en sterk vekst; 2,47 milliarder i 2011, 3,11 milliarder i fjor, til årets 4,01 milliarder kroner.
I år ligger selskapet an til å få inntekter på over 5 milliarder kroner.
- Dere har hatt en kraftig veksttakt de siste årene er det en takt man kan forvente videre?
- Vi skal ikke forvente å holde den samme prosentvise veksttakten som tidligere år, svarer Steenbuch.
- Kostnader og kostnader
Under dagens presentasjon på Oslo Børs var effektivitet og fokus på kostnader et stadig tilbakevennende tema som nøkkelen til selskapets suksess i sportsmarkedet.
-Er det mulig å fokusere for mye på kostander?
- Den dagen man blir kjip og gjerrig er man ferdig, men det er ikke gunstig å betale ti kroner for noe om du kan få for åtte kroner. Det er ikke vits i å starte et opplegg der folk flytter papirer til hverandre, vi skal selge varer. Flest mulig i salgsleddet og færrest mulig i administrativt.
- Så de ansatte er fornøyd med sine betingelser?
- Det må du nesten spørre de ansatte om, men det ser sånn ut, de er jo der, hvis ikke hadde de sluttet. Nå er det også mange ansatte som også har kjøpt aksjer og det er vi veldig fornøyd med, sier Steenbuch.
Som en følge av børsnoteringen har selskapet nå i overkant av 4.000 ulike aksjonærer.
Ifølge i kommunikasjonssjef på Oslo Børs, Geir Harald Aase, er det den største aksjonærbasen i forbindelse med en børsnotering siden Gjensidige gikk på børs i 2010.
No comments:
Post a Comment