De store bensinstasjonsselskapene møtte onsdag til samtaler med næringsministeren og finansministeren. Ett etter ett ble selskapene kalt inn for å forklare seg om prissetting og hvordan konkurransen fungerer.
- Det er jo paradoksalt at vi som selger drivstoff med bitte-bitte små marginer, må stå til ansvar for et prisnivå som vi har veldig liten innvirkning på, sier Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør i Statoil Fuel & Retail til NTB.
Vil vite mer
Bakgrunnen for møtet var at finansminister Siv Jensen (Frp) og næringsminister Monica Mæland (H) ville til bunns i spørsmålet om markedet fungerer godt nok.
Konkurransetilsynet kalte forrige uke konkurransen svak, og stilte spørsmål om bensinstasjonene har stilltiende avtaler som gjør at prisene ligger høyere enn de burde.
- Det er ikke mulig å bortforklare at oljeprisene har falt mye det siste året, og da må vi prøve å finne ut av hvorfor det ikke reflekteres i lavere pumpepriser, sa Jensen da møtet var over.
- Null innflytelse
Selskapene selv viser til at innkjøpspris for bensin og råoljepris er to forskjellige markeder. Mens det for tiden er den rene bonanza innen internasjonal raffinerivirksomhet, har innkjøpsprisen steget, ifølge bransjen. Bensinprisen i Norge utgjøres av 60 prosent avgifter og 30 prosent innkjøpspris.
- Det betyr at 90 prosent av bensinprisen har selskapene null innflytelse over. Vi setter priser i lokale priskriger, men det er snakk om øre i marginer på milliarder av liter, sier Heldaas.
Avventer Konkurransetilsynet
Jensen og Mæland sier det er for tidlig å konkludere når det gjelder om markedet fungerer godt nok. I løpet av høsten skal Konkurransetilsynet undersøke forholdene nærmere. Først når deres anbefalinger foreligger, kan statsrådene se om det er behov for tiltak.
- Jeg tror at forhandlerne opplever konkurransen som stor, kundene gjør det ikke. Vår jobb er å se om lovverket i tilstrekkelig grad ivaretar forbrukerne, sier Mæland.
Jensen bemerket at selskapene hadde litt varierende forklaringer på prisdannelse og konkurranse, og at dette er noe de vil se nærmere på. Hva forskjellene var, ville hun ikke gå inn på.
- Tjener på torsdagstoppen
Forrige uke slo Konkurransetilsynet fast at konkurransen fungerer for dårlig. Utover høsten skal de ha samtaler med selskapene på tomannshånd for å bore mer i årsakene.
- Vi har analysert situasjonen ut fra bruttomarginen som selskapene har per liter bensin. Den har økt jevnt de siste tre årene. Vi vil vite hva som er årsaken, sier seniorrådgiver Jan Petter Fedje.
Fra 2012 til 2014 skal selskapene ha fått en bruttoøkning på 40 øre per liter. Selv få øres økning utgjør store summer for selskapene når det dreier seg om milliarder av liter, påpeker Fedje.
Forbrukerne er blitt godt kjent med at bensinstasjonene skrur opp prisen mandag, og stadig flere er blitt oppmerksom på at det er en ny pristopp torsdag.
- Det later til at torsdagstoppen er noe selskapene tjener på. Det er inn mot helgen, og mange fyller opp tanken, sier Fedje. Mange har tilpasset seg bensinstasjonens svingninger utover i uka, men det er fortsatt mange som fyller like etter pristoppen.
- Den nye utviklingen er marginene. De øker, og toppene er litt høyere enn før. Det er større forskjell mellom topp og bunn, sier Fedje. (©NTB)
Publisert:
No comments:
Post a Comment