Thursday, August 20, 2015

They have over 1.5 million accommodations – now betting on Airbnb job rating – Dagens Næringsliv

Airbnb

1000 bedrifter har opprettet egne Airbnb-kontoer den siste måneden. Nå skal norske forretningsreisende lokkes til å booke privatboliger fremfor hotellrom.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Hvis du reiser på businessreise til en utenlandsk by og tar med familien, kan det være hyggelig å føle seg litt mer «hjemme» enn på et hotellrom.

Danske Aja Guldhammer, som er Airbnb-sjef for Norden og Nederland, tror det nye konseptet deres vil bli tatt godt imot av næringslivet.

Den siste måneden har Airbnb (Air-bed-and-breakfast) i USA testet ut løsninger som gjør det enklere for ansatte å individuelt eller i grupper velge Airbnb som overnattingsmulighet på forretningsreiser.

Og dét har vært populært:

Bare det første døgnet registrerte 500 bedrifter seg i systemet deres. Nå er tallet oppe i 1000 bedrifter fra 35 land – og øker daglig. Blant de største kundene så langt er Google og en rekke andre Fortune 1000-selskaper.

Global løsning

- Mange jobbreisende booker via Airbnb allerede, og de har gjort det lenge. Men det er først nå vi har lansert en global løsning, der arbeidsgivere blir belastet for overnattingene og utvalgte medarbeidere får tilgang til et eget administrasjonsverktøy med oversikt over reisene til selskapets utsendte, sier Aja Guldhammer til DN.

På Airbnbs markedsplass er det registrert mer enn 1,5 millioner overnattingssteder over hele verden, der privatpersoner leier ut hele eller deler av eget hjem. Flere tusen av dem er i Oslo.

Airbnb ble startet i 2008 av de tre gründerne Nathan Blecharczyk (31), Joe Gebbia (33) og Brian Chesky (33) fordi de trengte tilskudd til å betale husleien. De skjønte at de var på sporet av noe stort da de la ut tre luftmadrasser til leie på nettet – og ble nedringt.

I dag er Airbnb big business, og i kraftig vekst.

Les hele historien om Airbnb-gründerne her: Romraketten

Kombinerer jobb og fritid

- Tror du flere bedrifter nå vil velge privatleiligheter fremfor hoteller når de sender ansatte på jobbreiser?

- Vi vet at mange allerede gjør det, og vi ønsker å være et alternativ til hoteller. Jeg har inntrykk av at en del businessreisende velger oss hvis de skal være i en by i flere dager, mens de velger et hotellrom for et kortere opphold, sier Guldhammer.

Et gjennomsnittlig Airbnb-opphold for jobbreisende varer i 6,8 dager, noe som tyder på at mange kombinerer jobb og fritid – og legger inn et helgeopphold på starten eller slutten av reisen.

Aja Guldhammer benytter seg selv av Airbnb-leiligheter når hun farter rundt i jobbsammenheng.

- Jeg har gjort det i Oslo, og jeg har gjort det andre steder i verden. Jeg føler at det blir mer personlig enn et hotellrom, dessuten opplever man mye mer og blir kjent med omgivelsene på en annen måte, sier hun.

I dag kan du booke et overnattingssted via Airbnb i 34.000 byer i 190 land. Her finnes det et vell av muligheter, enten du ønsker et råbillig krypinn eller en ultraluksuriøs penthouse-leilighet – eller kanskje et slott.

- Vi tror også at mange bedrifter vil velge Airbnb hvis de skal holde et seminar i utlandet eller reise på en felles jobbtur. I stedet for å booke 10-15 hotellrom, kan de booke en stor villa gjennom oss. Mer personlig blir det også, i stedet for å være på et hotell, sier Aja Guldhammer.

- Mindre vilje til å ta risiko

Hun sier at Airbnb ikke har noe uttalt mål om hvor mange norske bedrifter som skal opprette konto hos Airbnb.

- Men vi håper selvfølgelig at Airbnb også blir populært blant norske bedrifter, sier hun.

Direktør Virke Reise utland, Sverre McSeveny-Åril, synes ikke det er unaturlig at en aktør som Airbnb nå også har en ambisjon om å nå ut til bedriftskundene.

- På privatmarkedet har vi de siste årene sett at delingsøkonomien har vært på fremmarsj, og at selskaper som kobler private utleiere og kunder har vokst frem som mer betydningsfulle aktører enn tidligere, sier han til DN.

Men det blir sannsynligvis vanskeligere for slike formidlere å treffe like godt med produktene sine i forretningsmarkedet, tror han.

- Forretningsreisende har gjerne mindre vilje til å ta risikoen som ligger i å satse på slik innkvartering på forretningsreise.

Virke-direktøren peker på at reisebransjen er en bransje som er vant til å tilpasse seg utvikling som følge av ny teknologi og nye markedsaktører.

- Man er i bransjen imidlertid opptatt av at konkurransebetingelsene er de samme for de ulike aktørene i markedet, og at de samme spillereglene gjelder for denne typen aktører som for næringen generelt, sier McSeveny-Åril.

Les også: De takket nei til tilbudet hans og gikk glipp av 2,5 milliarder dollar

Rom i herberget  

Dekker ikke Airbnb-tyveri  



LikeTweet

No comments:

Post a Comment