Luksus
Identitet er det store knapphetsgode i dag, mener førsteamanuensis Knut Kolnar ved BI.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
DN skrev lørdag at lavere oljepriser og økende arbeidsledighet i Norge foreløpig ikke ser ut til å påvirke salget av eksklusivt tilbehør og klær.
Norske luksusbutikker melder om omsetningsrekord i sommer, og har inntrykk av at nordmenn gjerne unner seg litt dyrere ting.
Det tror førsteamanuensis Knut Kolnar ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI henger sammen med et ønske om å uttrykke hvem vi er.
Han peker på at nordmenns økende konsum av luksusvarer tilfredsstiller en rekke behov, -deriblant profilering av identitet og ønske om tilhørighet til en livsstil.
- I vår tid er det ikke materielle goder, men identitet som er det store knapphetsgodet. Vesker og klokker fungerer også som identitetstilbehør, sier Kolnar.
Assosiasjoner
Produkter med pent design og god kvalitet kan bringe frem mange av de samme følelsene hos oss som et vakkert utseende, fastslo to forskere fra Chicago i rapporten Self-Affirmation through the Choice of Highly Aesthetic Products i 2012.
De så at forbrukere ofte kjøpte seg designprodukter for å øke egen selvfølelse. Kulnar ved BI mener vi bruker produkter og ting til å skape oss imaget vi er ute etter.
I all hovedsak er det gjenstandenes symbolverdi vi er ute etter.
- I denne sammenhengen dreier det seg om en nøye markedsført, demokratisert luksus som de fleste har råd til. Gevinsten er at de luksuriøse identitetsmarkørene gir forbrukeren tilgang til ulike symbolunivers, sier Kolnar.
Han forklarer at dette ikke er helt ulikt det som skjer når du lever deg inn i karakterer og livsstiler i andre fiksjonsunivers, som romaner og filmer.
- Kjøper du en Louis Vuitton-veske eller Manolo Blahnik-sko, går du inn i symboluniverset som tv-serien Sex and the City representer, – og kan assosiere deg med personer, holdning og livsstiler som aktualiseres her, forklarer BI-amanuensisen.
Kamp mot ubetydelighet
I tillegg påvirker et annet aspekt shoppingvanene våre, mener Kolnar:
Viktigheten av å oppleve seg selv adskilt fra den gemene hop gjennom den gode smak. Mange kjemper en kamp mot anonymitet og ubetydelighet, tror han.
- Det ytre skal referere til det indre, og fortelle omverdenen at du er en person med et annet karat i personligheten. I vår tid er kampen om oppmerksomheten sterk, sier han.
Og identitetsmarkører av den luksuriøse sorten kan i tillegg, sammenlignet med «vanlige» produkter, fortelle historier om et individ som er eksklusivt, opphøyet og bedre enn andre, tror Kolnar.
- Denne type forbruk kan også ta form av en virkelighetsflukt, de kan inneholde erotiske kicks og det kan dreie seg om forskjøvet begjær eller kompensasjon for seksuell sult, hevder han.
Les også: Kraftige priskutt redder «dødsdømte» spøkelsesbyer i Spania
Petter Stordalen: – Jeg var som en styltegående Zlatan
Prøvde å kjøre vannskuter fra Stavanger til Danmark – gikk tom for bensin halvveis
Se også:
Kinesere luksusshopper i Norge:
No comments:
Post a Comment