Saturday, May 7, 2016

- We can not allow that to happen – E24

– Norwegians forsøk på å undergrave internasjonal arbeidsrett ved å outsource billig arbeidskraft fra Thailand og andre lavlønnsland land er uakseptabelt, heter det i en melding på Sanders’ egne kampanjesider.

Dermed melder den 74-årige presidentkandidaten seg på debatten om Norwegians USA-lisens.

Sanders skriver at en tillatelse fra det amerikanske samferdselsdepartementet (DOT) vil være et direkte brudd på de sterke arbeider-rettighetene som inngår i den såkalte Open Skies-avtalen mellom EU og USA.

– Vi kan ikke tillate det å skje

Demokraten mener at en godkjenning av tillatelsen vil sette en farlig presedens som vil true jobbene til hundretusener av piloter, mekanikere, flyverter og andre flyselskap-ansatte i både Europa og USA.

– Vi må gjøre alt vi kan for å forhindre et globalt kappløp mot bunnen i flybransjen, uttaler Sanders.

Videre sier han at hvis tillatelsen går igjennom, vil det åpne døren for den samme utflaggingsmodellen som desimerte amerikansk shipping og banet vei for outsourcing av mer enn 100.000 amerikanske jobber.

– Vi kan ikke tillate det å skje, heter det i kampanjemeldingen, som har fått navnet «Preventing a Global Race to the Bottom in the Airline Industry».

Sanders mener at det amerikanske samferdselsdepartement bør omgjøre sin foreløpige beslutning om å godkjenne tillatelsen, og at rettighetene i «Open Skies» -avtalen er ment å komme de ansatte til nytte, ikke svekke dem

– Vi bør jobbe for å utvide, ikke kutte, godt betalte jobber på tvers av USA og EU, sier Sanders – som ofte viser til Norge og de andre landene i Skandinavia når han argumenterer for hvorfor sosialdemokrati er riktig.

Norwegian: – Bidrar til hundre tusen nye arbeidsplasser

Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik er i fjellet med dårlig dekning lørdag, men er ikke treg med å avfeie kritikken fra Sanders.

 <p>KOMM.DIREKTØR: –  Norwegian bidrar til hundre tusen arbeidsplasser i  USA med nye ruter og turisme, sier Anne Sissel  Skånvik i Norwegian.</p>

KOMM.DIREKTØR: – Norwegian bidrar til hundre tusen arbeidsplasser i USA med nye ruter og turisme, sier Anne Sissel Skånvik i Norwegian.

– De bruker enorme beløp og innsats på lobbying, så jeg er ikke overrasket. Norwegian bidrar til hundre tusen arbeidsplasser i USA med nye ruter og turisme, og ikke minst våre flyordrer hos Boeing og motorordrer (Pratt Witney journ.anm.) med mer, skriver Skånvik i en SMS.

Hun mener Norwegian gjør akkurat det amerikanske politikere har bedt om, nemlig skaper arbeidsplasser for amerikanere og gir amerikanske reisende mulighet til flyreiser de har råd til.

– Norwegian har mange støttespillere både i de store selskapene og i turismeindustrinen, men det er kanskje flere stemmer å skaffe seg fra annet hold, og det handler vel mye av valgkamp i USA om, skriver Skånvik – som understreker at flyselskapet har amerikanske medarbeidere på flyene sine, fra selskapets amerikanske baser.

Lang ventetid

Helt siden desember 2013 har Bjørn Kjos og Norwegian ventet.

Da sendte selskapet nemlig inn en søknad om flylisens i USA (foreign air carrier permit) for sitt irske datterselskap Norwegian Air International.

Datterselskapet skulle etter planen utgjøre selve kjernen av Norwegians internasjonale vekst i langdistansemarkedet.

15. april meldte det amerikanske samferdselsdepartementet (DOT) at de tentativt har besluttet å gi Norwegian en såkalt «foreign air carrier permit» for sitt irske datterselskap. Kun en høringsrunde, som opphører 16. mai, gjenstår før beslutningen blir endelig.

Konkurrerende flyselskaper, fagforeninger og visse politikere har uttrykt sin skepsis mot Norwegians fremmarsj i USA. Kritikken har hovedsakelig kommet i form av påstander om at Norwegian skal drive med sosial dumping.

Intens strid

Søknaden har vært så kontroversiell i USA at den har blitt utsatt, og behandlingen har tatt langt mer tid enn behandlingstiden som vanligvis er på rundt ett par måneder.

Norwegian har i over to år måtte sitte å se på at påstander haglet og høringsbrev har  rent inn til det amerikanske samferdselsdepartementet.

Reiselivsaktører, flyprodusenten Boeing og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er blant dem som har bedt amerikanerne om at søknaden skulle behandles raskt, og få ett ja.

Norwegian har hele tiden avvist påstandene om sosial dumping på det sterkeste, og Norwegian-sjef Bjørn Kjos har uttalt i brev til amerikanske myndigheter at man skal bruke amerikanske eller europeiske ansatte ombord på rutene til USA.

(Saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>GARDERMOEN:</b>  – Vi må gjøre alt vi kan for  å forhindre et globalt kappløp mot  bunnen i flybransjen, uttaler Bernie Sanders. Her  er et av Norwegians nye langdistansefly, av typen  Boeing 787-9 Dreamliner, som landet på Oslo  lufthavn i januar,</p>

GARDERMOEN: – Vi må gjøre alt vi kan for å forhindre et globalt kappløp mot bunnen i flybransjen, uttaler Bernie Sanders. Her er et av Norwegians nye langdistansefly, av typen Boeing 787-9 Dreamliner, som landet på Oslo lufthavn i januar,

Inntil nå har Norwegian måttet bruke sin norske lisens for å operere ruter til USA.

Det kan de fortsette med, men med en ny lisens fra USA for sitt irske selskap kan de bruke de samme flyene til å fly både til USA og andre deler av verden fra basen selskapet har i Irland, helt uavhengig av Norge.

E24 har gjennom de drøyt to årene omtalt både kritikken og støtten Norwegian har fått i prosessen. Her kan du lese noen av sakene:

No comments:

Post a Comment