Monday, May 16, 2016

- It is not oil we do. It’s antithesis – Dagens Næringsliv

Sport

Sykkelsalget «går så det suser» for Merida-forhandler Stian Steen-Olsen (43). Fremover venter han at nettsalget vil tidobles.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Det er bånn gass, det går så det suser i sykkelbransjen, sier daglig leder Stian Steen-Olsen (43) i Stians Sport AS på Lysaker i Bærum.

Familien Steen-Olsen eier 66 prosent av selskapet som importerer sykler av merket Merida til både Norge, Sverige og Island, mens Merida Industries Limited eier 34 prosent.

Ifjor omsatte Stians Sport for 166 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 2,1 millioner.

Til tross for at omsetning og resultat før skatt falt med henholdsvis 17 og 6,4 millioner kroner sammenlignet med 2014 er Steen-Olsen fornøyd.

Han mener familiekonsernet driver med «det som har en plass i fremtiden»: helse, sport og miljø.

- Det er ikke olje vi driver med. Det er rake motsetningen, sier han.

Taper på svak krone

Men selv om Stians Sport ikke opererer i oljebransjen, merker selskapet ringvirkningene av oljenedturen i form av en svakere kronekurs.

I mai 2014 kostet en amerikansk dollar 5,92 kroner. I skrivende stund må man ut med 8,12 kroner – 37 prosent mer.

Kaldt vær og tunge investeringer i it-kostnader, blant annet i forbindelse med lansering av nettbutikkene, var også med på å trekke resultatet ned.

- Den svake kronen er en stor utfordring for «alle». Vi fikk sikret en god del valuta, men innsalget vårt økte såpass mye mer enn hva vi hadde regnet med at vi ikke fikk sikret nok. Dermed betalte vi store deler av våre forhåndsordre i en valuta som var kalkulert mye lavere enn hva faktisk betalte, sier han.

Steen-Olsen anslår at selskapet kan ha tapt rundt 12 millioner kroner som følge av dette.

For ikke å «prise seg ut av markedet», har Steen-Olsen valgt å legge seg på en lavere linje prismessig enn hva kronesvekkelsen i utgangspunktet skulle tilsi.

- Det har blitt en prisjustering totaltsett, men den er altfor liten i forhold til hva den burde og kanskje kunne ha vært, sier han.

Tror på sykler på nett

Ifjor ble nettbutikkene MeridaStore.no og MeridaStore.se lansert, hvor Stians Sport blant annet samarbeider med Merida-forhandlere i hele Norge.

Målet er at alle Meridas sykkelmodeller skal være tilgjengelig for forbrukere i Norge og Sverige.

- Vi åpner opp for at det er forbrukeren som tar valget, og ikke sportskjedenes innkjøpere, sier Steen-Olsen.

Han mener salget fra nettbutikkene, som har vært åpen i ett år, for alvor vil skyte i været i løpet av sesongen.

- Vi regner med å tidoble omsetningen fra rundt to til 20 millioner kroner i år, sier han.

Steen begrunner dette med etterspørsel etter sykler og utstyr som ikke alle butikker kan tilby.

- Markedet på sport står sterkt, og nå kan forbrukeren få tak i den sykkelen de ønsker uten å måtte ty til utenlandske nettsider. Vi har sykler i typer og størrelser som andre sykkelbutikker kanskje ikke vil risikere å brenne inne med. Vi kan ta risiko på vegne av mange hundre butikker, sier Steen-Olsen.

Les også: Sportsbransjen sliter, men én grossist økte omsetningen med 40 millioner

– Markedet blir hele tiden bedre  

Floppet i Norge – drar inn en milliard i utlandet  

 

Se DNtv:

Smeller ansiktet i asfalten i 55 kilometer i timen:

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment