Det ser ut som kyllingbryst. Men den middagsretten studentene i kantinen Frederikke på Blindern får servert denne mandagen har ikke vært i nærheten av fremparten på en kylling.
Det er quorn: en slags sopp (mykoprotein) tilsatt eggehvite – det siste selvsagt fra frittgående høner. Sluttproduktet får en konsistens som til forveksling ligner kylling. Men dette er vegetarmat. Mandager er det nemlig «Meatless monday» i alle kantinene til Studentskipnaden i Oslo og Akershus.
Emilie Dalevoll, Andrea Raugland og Leif-Erik Sørensen er blant dem som setter pris på et økende tilbud av vegetarmat i studentkantinen.
Emilie sluttet å spise kjøtt for 6–7 år siden. Andrea omtaler seg selv som noe i nærheten av fleksitarianer. Hun velger bort kjøtt og melk når hun kan – men spiser det noen ganger for ikke å “skape rabalder” hos venner. Og Leif-Erik, som akkurat har spist ordentlig kylling, sier han ikke kjøper kjøtt og spiser hjemme.
- Men ute kan det bli falafel en dag og indrefilet en annen, sier han.
Registerer økt interesse for vegetar
Studentskipnaden i Oslo og Akershus (SIO), som har 46 serveringssteder og serverer 2,8 millioner kunder hvert år, har registrert en økende vegetarinteresse blant de unge.
- Vi merker at flere og flere ønsker dette, sier direktør Per Christensen, ansvarlig for kantinedriften. Han opplyser at studenter stadig vekk kommer med henvendelser om flere vegetaralternativer.
Den kjøttfrie mandagen, der det serveres både en vegetarrett og en veganrett blir godt mottatt. Konseptet «Meatless Monday» er en oppfordring om å velge vegetar, men ikke er en mandag hvor alle kjøttholdige alternativ tas vekk. Omsetningen er ikke lavere enn på andre dager. Men vegetarmat er billigere enn mat med kjøtt og kan være en medvirkende forklaring på at studentene setter pris på f.eks. auberginelasagne.
Studentskipnaden i Bergen merker litt av de samme trendene som i Oslo.
- Vi har valgt noenlunde samme strategi. Vi har økt vegetartilbudet, men vi tar ikke bort kjøttrettene, opplyser Ørjan Vågstål, direktør for SIB Kafé. De merker også økt interesse for fisk, men kan ikke se at kjøttsalget har sunket.
Studentskipnaden i Stavanger melder om en jevn etterspørsel etter vegetarnat, men ingen markant økning i det siste.
Tenker seg om to ganger før de spiser kjøtt
Denne mandagen spiste Andrea quorn og stekt auberginer, mens Emilie valgte en vegetarbørek. Det er langt fra unormalt å være vegetarianer blant studentene som fordyper seg i utviklingsstudier på Blindern.
- Jeg tipper det er 7–8 blant tilsammen rundt 50 studentene på første og andre året, sier Andrea, som påpeker at stadig flere unge blir bevisst på at de vil spise mindre kjøtt og melkeprodukter.
- Mange unge tenker seg om to ganger før de spiser kjøtt, fortsetter Andrea, som forklarer at de misliker industrilandbruket. Andrea, Emilie og Leif-Erik påstår ikke at den høye andelen vegetarianere i deres studentgruppe er representativ for alle, men de kjenner mange unge også i andre miljøer som velger bort kjøtt.
- Jeg tror det er blitt flere i løpet av de siste tre årene, sier Emilie, som sier hun ikke håper dette er en trend som går over om et halvt års tid. Hun legger til at det er blitt mye lettere enn før å få tak i gode oppskrifter. For de vrimler det av i blogger, på Facebook og Instagram – og antall følgere her har økt sterkt de siste årene.
Kjedene merker også økt etterspørsel
Det er flere tegn i tiden som tyder på en vegetartrend. Ifølge Norsk Montor, en stor spørreundersøkelse, er den også målbar. I den stiller Ipsos hver år spørsmålet: «Hvor interessert er du i vegetarmat?»
- Svarene har ligget jevnt i mange år, frem til for to år siden. Da så vi for første gang en økning. Det gjentok seg i den siste undersøkelsen vi gjorde i januar, sier forskningssjef Jan-Paul Brekke i Ipsos
Økningen kommer blant kvinner. En av fem kvinner i hele landet svarer at de er meget eller ganske interessert i vegetarmat. Til sammenligning er 23 prosent av Oslos befolkning interessert i denne maten.
-Vi ser ingen endringer i Oslo, det er særlig kvinner i andre deler av landet som de siste årene har blitt mer interessert, sier Brekke.
I Oslo er det allerede flere som sier seg interessert enn i resten av landet. Brekke er også overrasket over at det er gruppen «ganske interessert» som øker.
Økt tilbud
Tilbudet av vegetarmat øker både hos hamburgerkjeder, og i andre restauranter og kjeder. Og fra kjedene kommer det opplysninger om både økt salg og økt vareutvalg av produkter som foretrekkes av vegetarianere og veganere.
– Vi merker en stor pågang av folk som henvender seg til oss og ber om et større utvalg av vegetarprodukter, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop.
- Coop lanserer to nye veganburgere til grillsesongen, mens vi også jobber med en hel serie produkter for å møte den økte etterspørselen, fortsetter han.
Vegetarisme er et kosthold uten kjøtt og fisk og eventuelt andre animalske matvarer. Er man vegetarianer spiser man altså heller ikke kylling og annet hvitt kjøtt – men alt som ikke kan gå, svømme eller fly – alt man ikke trenger å avlive, slakte og partere.
Veganisme er et kosthold som ikke er bare fritt for kjøtt og fisk men også helt fritt for alle animalske produkter altså også egg, melk m.m.
Vegetarmat kan altså inneholde egg- og melkeprodukter, men det kan ikke veganmat.
Fleksitarianer er et nytt begrep som har dukket opp og som betegner dem som bare spiser kjøtt og fisk en gang i blant.
Meatless Monday er en internasjonal kampanje som oppmuntrer folk til ikke å spise kjøtt på mandager av helsemessige og klimamessige årsaker.
- Vi opplever en økende forbrukerinteresse etter veganske produkter, og dersom produkter tas ut av leverandørene pga. for lavt salg (dette er som regel initiert av leverandørene selv) får vi masse forbrukerhenvendelser, og vi jobber hardt med å få inn alternativer. Smør er et eksempel på dette, hvor det veganske smøret vi hadde inne forsvant ut, og vi måtte finne et alternativ, opplyser Norgesgruppen, som lanserer ti nye veganprodukter i slutten av februar.
- Foreløpig ser vi at det er mye sterkere vekst i Sverige enn i Norge, derfor har vi kjøpt et lite selskap i Sverige som har stor vekst på kjøttfrie produkter, sier konsernsjef Peter Ruzicka i Orkla.
- Tror du «ost er ost»? Synnøve finden får ikke lov å kalle denne osten for en «ost av jarlsberg-typen». Han må sladde 100.000 oster
- Serverte insekter for å vekke klimabevissthet:
No comments:
Post a Comment