Tuesday, February 23, 2016

This card is the first of its kind – and works only with your finger – Dagens Næringsliv

  • Startet i 2009.
  • Het opprinnelig Origo ID.
  • 25 ansatte.
  • Gründere: Kim Humborstad og Joakim Egseth Solberg.
  • Forretningsidé: Biometrisk kontaktløs gjenkjenningsmetode – for eksempel et bank- eller adgangskort hvor fingeravtrykket brukes som identifisering, hvor kortet kan legges over maskinen.
  • Har tilsammen hentet 75 milliioner kroner i privat finansiering, samt fem millioner kroner i offentlig støtte.
  • De største aksjonærene er den kinesiske partneren Kuang-Chi (20,12%), Humborstad (18,22%), Arcanum AS (7,28%), Concito AS (6,95%), ProgSeed AS (5,30%) og Solberg (3,09%).

Vis mer

Ideen er ikke ny. Tvert imot finnes det konseptskisser «fra 70-tallet om at dette var en god idé», forteller gründer Kim Humborstad (30)

Men først nå har teknologien kommet dit at en fingeravtrykksleser får plass i et 0,76 millimeter tynt og bøyelig adgangskort – som har den samme størrelsen som et vanlig bankkort.

Klar til bruk

Det har vært gjennomført flere piloter med kortet, men onsdag i forrige uke kunne Zwipe presentere det første kortet som gikk fra fra protypestadiet til en fiks, ferdig versjon.

Kortet fungerer kun så lenge du holder fingeren på det, og fullførerer ifølge Humborstad «evolusjonen fra signatur til pinkode og nå biometri».



Gründer og administrerende direktør Kim Humborstad (til venstre) og salgs- og markedssjef Einar Boije markerer hvert salg med nåler på verdenskartet i kontorene i Oslo sentrum. Foto: Ida von Hanno Bast

Tirsdag morgen ble det også kjent at lille Zwipe nå inngår en samarbeidsavtale med den svenske, børsnoterte giganten Fingerprint Cards

Nyheten kommer under Mobile World Congress i Barcelona, verdens største og viktigste mobilteknologimesse.

Aksjekursen til det svenske selskapet er klokken 9.40 opp 2,16 prosent etter at nyheten ble kjent.

Følg markedene på nye DN Investor.

På samme stand

Avtalen innebærer blant annet felles markedsføring av de to selskapenes produkter. I Barcelona står de to nå på samme stand.

Zwipe får en partner med nettverk og et godt distribusjonsnettverk, forteller Humborstad.

Fingerprint Card får en åpning til å bruke teknologien sin til mer enn mobiltelefoner.

– Nå snakker vi om å skape et nytt marked, sier administrerende direktør Jörgen Lantto i Fingerprint Cards på telefon fra Barcelona.

Svensk børsnotert selskap spesialisert i fingeravtrykkteknologi.

Har utviklet sensorer for 55 mobiltelefoner fra 23 produsenter, blant annet Googles Nexus-telefoner. Samsung og Apple lager sine egne sensorer, utover det har Fingeerprint Cards vært innom de fleste andre produsenter.

Omsatte i 2015 for 2,9 milliarder svensker kroner.

Selskapet er per 23. februar verdsatt til 31,17 milliarder svenske kroner.

Vis mer

 

I startgropa for kommersialisering

Etter at selskapet ifjor fikk 40 millioner kroner fra kinesiske investorer har Zwipe rigget seg til for hurtig kommersialisering og vekst.

I løpet av 2015 fikk fingeravtrykksteknologi et gjennombrud i mobiltelfoner og nettbrett. De neste målene er adgangskort, bankkort og mer forbrukerelektronikk.

Rett før jul fikk selskapet sin til dags største kontrakt da de installerte id-kontroll basert på fingeravtrykk hos den amerikanske strømleverandøren Pacific Corps.

Zwipe samarbeider også allerede med MasterCard, en av de store betalingsnettverkene, om et pilotprosjekt for betalingskort med fingeravtrykksteknologi.

Men foreløpig er det lite penger å snakke om.

– Vi hadde ikke betydelige inntekter ifjor. Det er meget røde tall. Vi fortsetter bare å investere mer i utvikling og produksjon, sier Hubrostad.

Et enten-eller-marked

Hubrostad er klar på at avtalen med Fingerprint Card AB betyr mye for Zwipes videre muligheter.

– Betalingsindustrien kan nesten sammenlignes med medisinindustrien. Du er veldig avhengig av å kapre noen få store aktører og det er rigide godkjenningsprosesser. Det er litt binært rett og slett, sier han.





Når fingeravtrykksteknologien nå får plass i et bankkort, åpner det seg en mulighet for at vi i fremtiden kan slippe å måtte huske pinkoder.

– Hva er det som gjenstår for å få dette på plass i et bankkort?

– Det er stort sett den samme teknologien. Nå handler det om sertifisering fra de store betalingsnettverkene.

Les også: – For mange norske gründere går hjem klokken fire

Slutten for pinkoden?

Administrerende direktør Gunnar Lindstøl (51) i norske Buypass bekrefter at de ikke kjenner til noen andre some per idag har kommet like langt som Zwipe.

Buypass formidlet i 2015 3,2 milliarder kroner i mobilbetaling.

– Teknologien er veldig interessant. Det kan både gi enklere og tryggere løsninger. Men en ting er å få det ned riktig format, de må også vise at løsningen er robust, sier Lindstøl.

Med det mener han et kort som virker hver gang, og som tåler kulde, bøying og alle andre påkjenninger vi påfører dagens kort.

– Om dette slår igjen, kan vi si farvel til pinkoden?

– Jeg håper jo at man skal klare seg uten. Men jeg tror det vil ta tid – lang tid.

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

 

LikeTweet

No comments:

Post a Comment