Monday, February 15, 2016

DNB bank has serious problems – Aftenposten



- Vi kan heldigvis melde at problemet er løst nå, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB.

Like etter klokken halv ti gikk noe galt i flere av landets nettbanker. Kunder som bruker bank-ID på mobiltelefoner med Telenor-abonnement kommer ikke inn i banken.

Feilen lå hos Telenor, som jobbet på spreng med å finne feilen mandag morgen.

- Nå har det fungert bra i en halv time, men vi overvåker fortsatt nøye, sier Magnus Line i Telenor klokken 12.24.

De første meldingene gikk ut på at det var DNBs kunder som slet. Etter hvert viste det seg at feilen rammet flere norske nettbanker.

- Våre folk er i kontakt med Telenor for å se om vi kan finne ut hvor feilen ligger, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB.

Hun sier at problemer med nettbanken vanligvis løses raskt. Men nå er det uklart hvor feilen ligger.



- Hvor mange kunder er rammet?

- Det vet vi ikke, da måtte vi visst hvor mange av kundene som bruker mobil og bank-ID med abonnement fra Telenor, svarer Giske.

- Når regner dere med at banken er tilgjengelig igjen?

- Vi jobber på spreng for å løse dette.

- Men hvor lang tid tror dere at det kommer til å ta?

- Vi jobber sammen med Telenor for å finne ut hvor feilen er og kan ikke si noe annet enn at vi jobber på spreng.

Unii Strømstad i Nordea bekrefter at de også har problemer.

- Dette gjelder bare kunder som vil bruke nettbanken og bank-ID på mobil, og som har abonnement i Telenor, sier hun.

Bankkunder kan bruke andre påloggingsmetoder, eller PC for å komme inn i nettbanken.

Kommunikasjonsrådgiver Silje Linnerud Næss bekrefter at de har samme problem.

- Jeg kan bekrefte at vi har problemer med kunder som bruker bank-ID på mobil, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor.

Han kan ikke utelukke at feilen ligger hos Telenor og sier at det foreløpig er usikkert når problemet er løst.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment