Karriere
- I motsetning til hva mange ledere tror, er ikke høy lønn, incentiver og bonus det viktigste for å skape medarbeiderengasjement, sier Ellen Kristine Breiby i Dale Carnegie Training.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Høy lønn skaper ikke engasjement.
I små virksomheter er det stor grad av selvstendighet som er viktigst. Dette er også viktig for medarbeidere i større bedrifter, men i noe mindre grad enn i de minste virksomhetene. I bedrifter med flere enn 30 ansatte er gode kolleger og godt arbeidsmiljø viktigst for deres engasjement i jobben.
Det kommer frem i en landsrepresentativ undersøkelse utført av Infact på vegne av Dale Carnegie Training Norway.
- Driverne for at medarbeiderne skal føle personlig ansvar for virksomhetens resultater er noe forskjellig i små og store virksomheter. Men uansett hvor stor virksomheten er, så er lønn og bonuser den minst viktige engasjementsfaktoren, sier daglig leder Ellen Kristine Breiby i ledertreningsselskapet Dale Carnegie Training.
- Godt nytt
- Dette er godt nytt i en tid med kostnadsfokus, påpeker hun.
- Gjennom å fokusere på å utvikle gode relasjoner mellom ledere og medarbeidere kan både små og store virksomheter få fullt ut engasjerte medarbeidere og øke sannsynligheten for å lykkes bedre enn konkurrentene, sier Breiby.
I undersøkelsen kommer det frem at langt flere medarbeidere i norske småbedrifter føler personlig ansvar for virksomhetens resultater enn i de store bedriftene.
- Det er mindre forhold i småbedriftene. Derfor er det lettere å se konkret betydning av ens egen jobb på selskapets utvikling enn det er i større virksomheter. Samtidig er det mange faktorer som bidrar til medarbeiderengasjement, slik at det burde være mulig å skape betydelig mer engasjement også i store virksomheter, sier Ellen Kristine Breiby.
Dette er viktigere enn høy lønn
Disse fem kriteriene er viktigere enn høy lønn, incentiver og bonus for å skape engasjement på arbeidsplassen, enten bedriften har færre enn 30 eller over 150 ansatte:
- Stor grad av selvstendighet.
- Gode kolleger og godt arbeidsmiljø.
- Å lære stadig nye ting.
- God relasjon til nærmeste leder.
- Anerkjent virksomhet med et godt rykte.
Norske sjefer leder, organiserer og belønner ansatte i kunnskapsbedrifter på måter som er mer tilpasset jordbærplukkere og samlebåndsarbeidere, mener lederkonsulent: Dette VET sjefer er riktig – men dette GJØR de
Indre motivasjon trumfer. Det betyr ikke at gjerrige arbeidsgivere kan le hele veien til banken. De må fortsatt bla opp:
Jobben – og pengene
Les også: Høyere lønn med rike foreldre
– For de som rammes er dette brutalt
No comments:
Post a Comment