Orkla
Selskapets resultat før skatt økte med 37 prosent i første kvartal. Salgsveksten skyldes nylanseringer av chips, pasta og hudpleieprodukter.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Orkla fikk et resultat før skatt på 795 millioner kroner i første kvartal 2015, mot et resultat på 579 millioner kroner i samme periode året før. Det er en økning på 37 prosent, opplyser selskapet i kvartalsrapporten torsdag.
På forhånd ventet analytikerne et resultat før skatt på 777 millioner kroner i kvartalet, ifølge estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans.
Driftsinntektene utgjorde 7.541 millioner kroner i perioden (7.013), mens driftsresultatet ble på 608 millioner kroner (627). Disse var ventet til henholdsvis 7.230 og 712 millioner kroner.
Nylanserniger
Salgsveksten i kvartalet var i hovedsak volumdrevet, opplyser selskapet. I kvartalet hadde selskapet flere nylanseringer. Blant dem en hudpleieserie fra Lilleborg, Big Cut Chips fra Orkla Confectionery & Snacks og Pastella grønnsakspasta fra Orkla Foods Danmark.
Svak utvikling i den norske og svenske kronen medførte økte innkjøpskostnader for de norske og svenske virksomhetene.
- Jeg er tilfreds med kvartalet. Vi opplevde volumdrevet vekst i merkevareområdet. Alle forretningsområdene hadde fremgang i krevende markeder preget av sterk internasjonal konkurranse. Orkla hadde også en bredbasert resultatvekst i årets første kvartal, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla i en melding.
No comments:
Post a Comment