Saken oppdateres.
Departementet Skriv på sine hjemmesider at gjort for fordelingen er det på å unngå forsinkelser Kall “Norges største industriprosjekt Nyerere and tid “.
– Med dagens vedtak avklarer departementet uenigheten mellom selskapene angående deltagerandelene and feltet-Sverdrup. Vedtaket gjør at alle selskapene villa has egeninteresse nå ut av og å bygge drive feltet of neste tiårene, slik at oppnår wine god ressursforvaltning høyest mulig verdiskaping og fra feltet. Dette er nå viktig we utbyggingen av Norges største industriprosjekt and Nyerere and gang tid er, og sier olje- energiminister Tord Lien (FRP).
Det norske Lighthouse enda mindre
Departementet har gjort folgende fordeling: Statoil Petroleum FAR 40.0267 prose Lundin Norway Pros FAR 22.6000, 17.3600 Petoro Pros FAR, FAR 11.5733 Det norske oljeselskap Pros og Maersk Oil Norway FAR 8.4400 Pros .
Det norske, we tidligere svært misfornøyd var med sin Andel Lighthouse nå enda mindre BC-feltet Johan Sverdrup. And tidligere fordeling det ble Kjell Inge Røkke-Eide oljeselskapet tilbudt 11.8933 prose har nå SENIOR endt opp med 11.5733 Pros.
Staten mindre FAR, FAR danskene og mer svenskene
Bakgrunn for Strider
Det var i februar FREM det første the man forslaget fordelingen om av Johan Sverdrup-feltet mellom dung partnerne etter at de tre av var lisensene we feltet beast blitter sammenslått
Det norske ville ikke imidlertid sign of avtalen da mente at “ary “OLJE and lisensen 265 verdt er mer enn andre store lisensen oljen and den, Ford 501. Dette er den mer geografisk konsentrert, og dermed enklere hente opp av å Bakken.
– For Det norske har det hele tiden vært you avgjørende prinsipp eierandelene at Johan Sverdrup skal fordeles basert in kombinasjon på av og volume verdi. Når mulig var det ikke til å komme enighet partnerskapet om dette med, heller ikke kan vi sign avtale, healthy Det Norske Sjef Karl-Hersvik and Johnny Kommentar.
Konsensusestimater innhentet BC Wears at E24 in snittforventning dian analytikerne var den gang at Det norske ville done in Andel and feltet på det samlede 11.54 prose resultatet ble dermed Hoye, men Det norske var ikke likevel fornøyd.
– I min bok er det norske dagens Vinnit sa analytiker Kjetil Bakken and Carnegie den gang.
OGSA Statens oljeselskap Lighthouse vesentlig mindre, er det mest faktisk of us lish avspist:
And den første fordelingen Hadde nemlig Petoro 17.84 prose men er nå redusert Pros til 17.36.
STAR på SAMME eierandel Statoil, Maersk Danske less svenske Lundin og da lish vinnerne of Oker sine Andel henholdsvis 0.48 0.32 prosentpoeng og med.
Dette Lighthouse and Petoro praksis av og Det norske, we lish redusert og med henholdsvis 0.48 0.32 prosentpoeng.
Hos Maersk Lundin og er nok naturlig tilfreds med vedtaket
– Vi er at det er fattet glad for you at prosessen bekrefter fordelingsprinsippet vedtak og er lagt til we grunn. Vi er med selvfølgelig fornøyd ago OKT Andel sier administrerende Direktor and Lundin Norway, Kristin Færøvik, til E24.
– Vi er med at fornøyd vi har nå klarhet and eierskapet. Det kan gjør at partnerselskapene fokusere gang på å sette and utvikle og på dette kjempefeltet best mulig matter, sier Morten Jeppesen, Leder for Maersk Oil Norway, and pressemelding.
Utelukker ikke rettslige skritt
Rolf Jarle Broske, Direktor for kommunikasjon and Det norske, utelukker ta det vil ikke at selskapet lives.
– Vi har argumentert at Bor verdi tillegges større Vekta. Wine var av den at Klare oppfatning green lisensen VaR 265, burde tillegges større on Vekta. Vil vi nå nå bruke god tid for å sette oss Noyes inn and vedtaket, HVA wine for wine beslutter gjør.
Ressursanslag og lisensandeler
utgjøres BC lisensene Johan Sverdrup PL265, PL501 og PL502. Av disse er analytikerne enige om at mesteparten ressursene befinner seg av den and førstnevnte, mens den sistnevnte inneholder desidert Minster.
I Snittestimatene Folger are:
- Totalt ressursanslag: 2.341 milliard fat
- PL265: 1,303 milliard fat
- PL501: 0.989 milliard fat
- PL502: 0.056 milliard fat
and Eierandelene lisensene er tre Folger are:
- PL265: Statoil (40 PROS), Petoro (30 PROS), Det norske oljeselskap (20 PROS), Lundin Petroleum (10 PROS)
- PL501: Statoil (40 PROS), Lundin (40 PROS), Maersk (20 PROS)
- PL502: Statoil (44.4 Pros), Petoro (33.3 Pros), Det norske (22 2 Pros)
Stridens kjerne ligger lisensene and Johan Sverdrup beast BC. Det norske har tidligere argumentert for us at oljen lisensen der ligger på har sin of eierandel er mer og har geografisk konsentrert lavas utvinningskostnad, og at derfor of boron is in relativt sett Hoye eierandel and feltet etter sammenslåingen BC lisensene.
– Kan bli det rettssak?
– Ja, det kan være and Siste instans er det av mulighetene on her. Vil vi nå oss sette inn and vedtaket. Det er ulike utfallsrom. If Jeg kan ikke noe mer om det nå, sier Broske and Det norske oljeselskap.
– Men det kan være aktuelt?
– Already, at det kan være rettslige skritt er et av utfallsrommene her. Men omgang første eller kan vi understands akseptere påklage vedtaket, sier Broske.
– Grunnlag for avtale
– Kan Klage
– Dersom Noen av rettighetshaverne skulle være uenig and departementets fordeling forekomsten BC, kan det påklages int uker tre. Departementet ønsker ikke å spekulere and Hvordan of involverte selskapene vile forholde seg til vedtaket, sier Jan Magne Bae, kommunikasjonsrådgiver and Olje- og energidepartementet, til E24.
Olje- og energiminister Tord Lien
MENERS fordeling er et viktig skritt lives.
– Gjennom dagens vedtak departementet lagt grunnlaget for har på plass ago avtalen We regulerer selskapenes samarbeid drift av og ved utbygging feltet-Sverdrup. Fram til denne avtalen er på plass, vile utbyggingen GA videre under avtalen selskapene har den etablert for planleggingsfasen, sier Tord Lien.
– Ingen Kommentar
Statoil informasjonsdirektør Jannik Lindbæk har ingen Kommentar til og Petoro at Det norske oljeselskap mindre eierandel enn light in tone selskapene ønsket.
– Vi tar fordelingen til etterretning. Den ligger veldig Tetto opptil den Tekniske vurderingen wine foretok are operative. BC fire Forslaget we do lisenspartnere signerte and februar var et Kompromiss, and utgangspunkt med den Tekniske vurderingen.
No comments:
Post a Comment