Av de 800.000 bilene som tilbakekalles på verdensbasis, er 524 av dem på norske veier. Det sier informasjonssjef i Volkswagen Norge, Anita Svanes, til E24 lørdag ettermiddag.
Fredag ble det nemlig kjent at det tyske bilkonsernet tilbakekaller 800.000 biler verden rundt på grunn av problemer med pedalene.
Det var den danske næringslivsavisen Børsen som først omtalte saken.
Av de 800.000 bilene skal 391.000 av dem være Volkswagen Touareg, mens 410.000 av bilene er Porsche Cayenne, som er bygget mellom 2011 og i år.
Ifølge Svanes vil oppgraderingen starte fra og med neste uke. Da skal bilene kontrolleres for å sjekke om låseringen er korrekt montert, og eventuelt montere en ny. De berørte kundene vil bli kontaktet av forhandler for timeavtaler.
Den danske næringslivsavisen skriver at Volkswagen selv har oppdaget en mulig feil ved en intern undersøkelse og vil rette den i produksjonen fremover. Videre at feilen kan utbedres på et verksted i løpet av en halv time og kommer til å være vederlagsfritt for bileierne.
Det er ikke klart hvor mange norske biler som skal tilbakekalles.
– Jeg kjenner ikke til saken, men har forespurt teknisk avdeling. Det er langfredag og stengt så jeg kan ikke love svar i dag, skriver Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen Norge til E24 i en e-post.
Jeannine Ginivan, pressesjf hos Volkswagen i USA, skriver i en e-post at de registrerte tilfellene med feil har skjedd «overseas», altså utenfor USA. Hvilke land spesifiseres ikke.
(Saken fortsetter under bildet.)
Meldingen kommer to dager etter at Volkswagen meddelte at 177.000 nye biler av modellen Passat må tilbakekalles i forskjellige europeiske land.
Årsaken skal være et mulig problem i det elektriske systemet.
I tillegg har det tyske bilkonsernet tilbakekalt 680.000 biler i USA grunnet en mulig feil i bilenes airbag-system.
Utslippsskandalen
Stadige tilbakekallinger av biler kommer på toppen av utslippsskandalen som Volkswagen har vært sentrum i siden fjor høst.
Den tyske bilgiganten har lurt myndigheter og forbrukere til å tro at dieselbilene deres er langt renere enn de faktisk er.
Det var 18. september i fjor høst at den britiske avisen The Guardian skrev at det amerikanske miljødirektoratet EPA mente at Volkswagen hadde installert programvare i sine dieselbiler som reduserer utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.
To dager senere innrømmet Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn at han var klar over utslippsjukset.
I løpet av den samme uken bekreftet selskapet at 11 millioner biler verden over hadde programvaren som pynter på utslippstallene installert.
Fra saken om utslippsjukset først kom i media til konsernsjefen Winterkorn fratrådte sin stilling som konsernsjef gikk det fem dager.
Det var Porsche-sjef Mattias Müller som tok over som konsernsjef.
Utslippsskandalen har ført til at flere toppsjefer har fått sparken og at Volkswagen-aksjen har falt kraftig.
Fra jukset ble kjent i september til mars året etter har verdien av Volkswagen-aksjen falt med over 30 prosent.
For snaue 14 dager siden ble det kjent at Volkswagen-investorer saksøker selskapet for 30,6 milliarder kroner.
Amerikanske miljømyndigheter har truet med å tildele konsernet milliardbøter. Ifølge Børsen ga en dommer ved en distriktsdomstol i USA den tyske bilprodusenten frist til 21. april med å fremlegge en plan for hvordan den tyske bilprodusenten vil håndtere problemet med at det fortsatt kjører 600.000 biler rundt med for høye konsentrasjoner av skadelige stoffer.
No comments:
Post a Comment