Wednesday, March 30, 2016

Rage against Orkla – Dagens Næringsliv

Orkla

Orklas beslutning om å flytte produksjonen av flere merkevarer ut fra Norge utløser store protester.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Eiere som ikke ser viktigheten av norsk verdiskapning og norske arbeidsplasser, men er mest opptatt av den siste kronen i utbyttet, er vi ikke imponert over, sier forbundsleder Jan-Egil Pedersen i arbeidstagerorganisasjonen Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN).

Tidligere tirsdag ble det klart at Orkla-styret har vedtatt å flytte produksjonen av blant annet Gimsøy Kloster Sverige. Med på flyttelasset følger merkevarer som Tomtegløgg og saften Fun Light. Også Idun Fabrikkers produksjon på Rygge i Østfold er i faresonen.

Gamle klassikere flagges ut til Sverige

Forbundsleder Pedersen mener Orkla svekker sin posisjon som industriaktør ved tirsdagens beslutning.

– Vi forstår at Orkla har behov for en strategi for å utvikle konsernet videre, men det å flytte produksjonen ut av Norge, vil gjøre Orklas merkevare mindre norsk, og vil gjøre Orkla mer sårbar på sikt, sier Pedersen.

Samfunnsansvar

Han maner til å vise samfunnsansvar.

- Norge har økende ledighet og Orkla burde ta det til seg, og satse på å videreutvikle produksjon i Norge.  Vi forventer mer av et konsern med så store finansielle muskler. 

De ansatte på Idun i Rygge mener Orkla ikke har utredet alternativene grundig nok, og frykter derfor at intensjonen om å flytte all produksjon av ketchup, sennep og eddik fra Rygge til Sverige og Latvia vil bli fulgt opp av et endelig vedtak i mai.

- Ved fabrikken på Rygge har det kontinuerlig pågått forbedringsprosjekter for å tilpasse seg markedet og for å være konkurransedyktige til enhver tid. Siste investering ble gjort februar 2016, skriver de ansatte i en egen pressemelding. De reagerer på at Orkla vurderer å legge ned en fabrikk som gir 60-70 millioner kroner i årlig overskudd.

- Dette medfører at 75 faste ansatte blir direkte berørt. Så langt har det ikke vært fremmet tilbud om nye arbeidsplasser til noen av disse. Men man vil anta at ca 25 stykker vil få tilbud om å fortsette på Nora Rygge grønnsaksfabrikk, som ikke blir berørt denne gang, skriver NNN-klubben i Idun og Nora på Rygge.

Klubben reagerer spesielt på at Orkla ikke ser seg tjent med å opprettholde produksjon ved enheter som går med overskudd.

- Én ting er å se på struktur og sammenflytting av underskuddsbedrifter internt i Norge, det kan vi ha en viss forståelse for, men å flytte overskuddsbedrifter ut av landet er det vanskeligere å forstå, skriver klubben videre.

- Investerte 700 mill i fjor

Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods skriver i en epost til DN at det selvfølgelig er leit om Orkla må legge ned arbeidsplasser.

- Men vi vet samtidig at om vi sitter stille og ikke utvikler virksomheten vår videre, vil Orkla i framtiden tilby færre arbeidsplasser enn i dag.

Han påpeker at konkurransen er tøff og det de derfor alltid må forbedre seg.

- Vi har totalt over 100 fabrikker, og vi må forenkle produksjonsstrukturen vår. Orkla har i dag ni fabrikker som produserer ketchup, og det er naturlig at vi vurderer å samle oss om færre enheter, sier han og legger til at Orkla fortsatt investerer i produksjon i Norge:

- I fjor investerte vi 700 millioner i våre norske produksjonsanlegg, som er 50 prosent mer enn året før. Orkla har tunge produksjonsmiljøer i Norge som vi satser stort på. For eksempel investerer vi 130 millioner kroner i en stor oppgradering av anlegget vårt i Fredrikstad og vi investerer 150 millioner kroner i ny produksjon og infrastruktur på Stranda, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment