Dagligvaregiganten Norgesgruppen fikk et overskudd etter skatt på 2,36 milliarder kroner i 2015, en økning fra 1,93 milliarder i 2014.
Omsetningen økte med knappe fem milliarder kroner til 76,2 milliarder i 2015.
– Vi er meget godt fornøyd med vår omsetningsutvikling for alle våre butikkjeder. Alle hadde en god utvikling i 2015, sier konsernsjef Tommy Korneliussen i Norgesgruppen til E24.
– Vi er særlig fornøyd med Kiwis sterke vekst, som gjennom sin aggressive prissetting økte sin markedsandel betydelig. Vi er også fornøyd med totalresultatet, selv om det er preget av priskonkurranse.
Kiwi har økt omsetningen både i nye og eksisterende butikker. Lavere priser i Kiwi er en investering for framtidig vekst, og omsetningsutviklingen viser at Kiwi får stadig flere nye kunder, skriver Norgesgruppen i årsresultatet.
Tror priskonkurransen fortsetter
Nettopp priskonkurranse er kanskje stikkordet for det norske dagligvaremarkedets 2015.
I årsresultatet skriver Norgesgruppen at sterk priskonkurranse har bidratt til den laveste veksten i markedet på flere år.
– Det er en hard priskonkurranse, og det ser vi tydelig mellom Kiwi, Coop Extra og Rema. Den vil fortsette, sier Korneliussen.
Den laveste hektoprisen på smågodt i manns minne førte før og i påsken til heftig hamstring hos de tre lavpriskjedene.
Korneliussen tror vi vil se flere slike intense priskriger fremover.
– Vi vel helt sikkert se mer av slike intense priskonkurranser i året som kommer. Det er bra for forbrukerne. Det går samtidig utover vår inntjening, men det er konkurranse, og det må vi være med på, sier han.
Økte markedsandelen
Norgesgruppen styrket sin markedsandel med 1,3 prosentpoeng til 41,2 prosent i fjor. Økningen er påvirket av at Ica i løpet av fjoråret trakk seg ut av det norske markedet.
I mars i fjor kjøpte Coop de rundt 550 Ica-butikkene, og forpliktet seg samtidig til å selge 50 av butikkene til Norgesgruppen og 43 til Bunnpris.
«Overtagelse av tidligere Ica-butikker har også bidratt positivt til omsetningsutviklingen,» skriver Norgesgruppen i årsresultatet.
For 2016 forventer dagligvaregiganten økte salgsinntekter på grunn av blant annet at nyetablerte butikker med første hele driftsår får full effekt. Det planlegges i tillegg flere nye butikker dette året.
– Vekst er viktig for oss. Vi jobber hver dag for at kunder skal komme tilbake til våre butikker, sier konsernsjefen.
Tror ikke oljebremsen gir store utslag
Norges Bank mener utsiktene for norsk økonomi er svekket, og Norgesgruppen påpeker i årsresultatet at det kommende året vil være preget av en periode med noe vanskeligere rammevilkår enn foregående år.
– Under finanskrisen merket vi små utslag på dagligvare. Samtidig merket vi at en større andel kunder var opptatt av pris, og at flere kanskje gikk til lavpriskjedene. Det kan bli tøft for supermarkedene, sier Korneliussen.
Ringvirkningene av oljebremsen utgjør en risiko for at husholdningene blir mer forsiktige, men Korneliussen tror dette vil slå sent inn i folks handlevaner.
Norgesgruppen driver blant annet dagligvarekjedene Meny, Joker og Kiwi. De har også storkiosker i sin portefølje og grossisten Asko.
Største eier er Joh. Johannson.
No comments:
Post a Comment