– Vi fikk kake i hvert fall, sier Kari Holm Hejna, First House-konsulenten som i sluttfasen har ledet prosjektet Invest in Telemark, når NRK treffer på henne i gangen i fylkeshuset.
Onsdag var det oppsummeringsmøte for prosjektet, det ble satt endelig punktum for PR-byråets treårige engasjement i Telemark, og Hejna ble takket av med kake og kaffe.
Avtalen med First House kostet Telemark fylkeskommune seks millioner kroner, og målet var å skaffe mellom 300 og 500 arbeidsplasser i fylket.
Les:
Resultatene har vært magre, og prosjektledelsen i Invest in Telemark er så langt mest kjent for å ha fakturert softis med strø på skattebetalernes regning.
Les:
Fylkesordfører: – Nå venter Invest in Telemark 2.0
Da NRK i for høst satte søkelyset på manglende resultater, uttalte First House at de fortsatt håpet på å levere etter avtalen.
– Vi har ikke fått til å skaffe arbeidsplasser, så langt. Så ærlige må vi være, sier Hejna.
I går var det bare godord fra fylkeskommunen som ikke vil kritisere prosjektets manglende resultater.
– Det er vært et spennende prosjekt. Vi har lært om det å være offensive og lært arbeidsmetodikk, sier Sven Tore Løkslud (Ap), fylkesordfører i Telemark.
– Jeg ser allerede konturene av et Invest in Telemark 2.0, sier Løkslid, som understreker at det er fylkeskommunen og ikke First House som skal stå for 2-0-versjonen av prosjektet.
– Du sier dere har lært arbeidsmetodikk av First House. Ble ikke dette et litt dyrt kurs?
– Det blir å regne som risikokapital.
– Er det vel anvendte skattepenger?
– Prosjektets ambisiøse mål ble ikke nådd. For å få folk interesserte må man tørre å ta litt risiko, sier fylkesordfører Løkslid.
First House: – Telemark er satt på kartet
– Det tar lang, lang tid. Noen ganger kan det falle på plass raskt, andre ganger kan det ta år, sier Hejna, om det å skaffe arbeidsplasser.
Også First House mener prosjektet fremdeles kan bære frukter på lengre sikt. Men hvorvidt de er fornøyde med prosjektet og egen innsats, vil Hejna ikke svare på.
– Fylkeskommunen har aldri uttrykt at de er misfornøyde. Utover det er det vanskelige å sette karakter på seg selv. Det synes jeg ikke man skal gjøre, sier Hejna.
– Er dere lettet over at dere er ferdige med prosjektet nå?
– Nei. Det har vært et offensivt prosjekt. I den situasjonen Norge er i nå, er det viktig for Telemark og andre å tenke nytt. Dette handlet om å sette Telemark på kartet, avslutter Hejna.
Les:
Les:
Les:
No comments:
Post a Comment