Luftfart
Igår sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at han har hatt det «forferdelig». Men til uken slår han i bordet med kruttsterke kvartalstall, tror analytikerne.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Etter å ha sittet i mer enn åtte timer i krisemøte hos advokatfirmaet BA-HR onsdag denne uken, kom Norwegian-ledelsen og pilotene til enighet om en avtale som kan løse bemanningsproblemet Norwegian har opplevd siden fredag i forrige uke.
De ble enige om at det skal ansette minst 50 nye piloter i Skandinavia, samt at avtalen om kjøp og salg av fridager videreføres.
Norwegian kansellerte forrige lørdag 18 flyvninger. Samtidig ble flere flyvninger utsatt. Selskapet anslår selv at 4000-5000 passasjerer ble berørt i løpet av forrige helg.
- Det har vært en forferdelig tid, sa Bjørn Kjos på en pressekonferanse igår: Bjørn Kjos: – Vi gjorde en planleggingsfeil
Der innrømmet han at de hadde gjort en planleggingsfeil som fikk store konsekvenser, og det var hans egen familie som sto bak tabben.
Bjørn Kjos’ datter og svigersønn avlyste i vinter to kurs som skulle gjøre flere piloter klare for sommeren.
- Det skulle ikke skjedd, sier Bjørn Kjos i dag: Familien Kjos skapte pilotkaos
Ett lyspunkt fikk imidlertid Norwegian-sjefen i løpet av denne turbulente uken. Trafikktallene var oppsiktsvekkende sterke: – Skal jobbe hardt for å opprettholde tilliten fra kundene
Og neste uke venter analytikerne flere kruttsterke tall, når Norwegian presenterer resultatene for andre kvartal torsdag.
Norwegian ventes å legge frem et resultat før skatt og avskrivninger (ebitda) på 1.378 millioner kroner for andre kvartal 2016, mot 765 millioner kroner i samme kvartal året før, melder TDN Finans.
Resultatet før skatt ventes å havne på 959 millioner kroner, mer enn en dobling sammenlignet med samme periode ifjor, da det endte på 456 millioner.
Det viser gjennomsnittet av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant syv analytikere.
Tror negativ publisitet kan påvirke bookingen
Driftsresultatet ventes til 1.064 millioner kroner (521) av en omsetning på 6.606 millioner kroner (5.861). Av total omsetning i kvartalet venter analytikerne at selskapet har hatt en tilleggsinntekt per passasjer på 132 kroner i kvartalet, totalt 1.068 millioner kroner.
Analytiker Jon David Gjertsen i Pareto Securities skriver i en oppdatering før kvartalsrapporten at de – til tross for sterke trafikktall i juni – er noe forsiktige før rapporten på grunn av lav punktlighet.
Kostnader relatert til disse irregularitetene ventes å tynge resultatene i andre og tredje kvartal.
«Etter vårt syn kan selskapet øke deres cask-guiding for 2016 fra dagens nivå på 0,37 kroner, grunnet en kombinasjon av kostnader relatert til forsinkelser og negative drivstoff- og valutaeffekter», heter det i oppdateringen.
Den seneste tids negative publisitet i Norge anses som uheldig og kan, dersom den vedvarer, påvirke bookingen fremover, skriver analytikeren.
Varsler sterke år
Interessant er det også å merke seg hvor knallsterk utvikling analytikerne ser for seg hos Norwegian i årene fremover:
Omsetningen i år ventes til 26,2 milliarder, mens den ventes å havne på hele 39,6 milliarder i 2018.
Og mens årets resultat før skatt ventes til 1,3 milliarder kroner, vil det stige til 1,6 milliarder i 2017 og 2,2 milliarder i 2018, tror analytikerne.
I 2015 endte Norwegian opp med et resultat før skatt på totalt 75 millioner.
Oppgraderer Norwegian
Sparebank 1 Markets oppgraderte torsdag Norwegian Air Shuttle-aksjen til kjøp fra nøytral. Kursmålet på 385 kroner gjentas.
Analytiker Lars-Daniel Westby viser til at potensielle negative faktorer er godt kjent, og burde være reflektert i aksjekursen nå. Disse er bekymringer knyttet til finansiering, flytillatelsen i USA og at tilbudsveksten er høyere enn etterspørselsveksten i markedet, melder TDN Finans.
«Vi finner risiko-avkastningsforholdet i Norwegian attraktivt, ettersom investeringscaset forblir intakt. Vi fortsetter å mene at selskapets inntjeningspotensial er betydelig, og at en tillatelse fra transportdepartementet i USA er sannsynlig. Vi finner også ytterligere støtte fra en verdijustert egenkapital som er godt over dagens aksjekurs», skriver Westby i oppdateringen.
I oppdateringen gjøres noen nedjusteringer av estimatene, drevet av høyere drivstoffpriser og valutaeffekter. Samtidig oppjusteres yield og kabinfaktor-estimatene, og analytikeren venter at dette vil bedres ytterligere i tiden fremover.
Les mer på DN.no:
Fersk rapport: – Det er lite olje igjen
Ny bølge av Brexit-uro: – Det er så mørkt som det aldri har vært før
Her er mastergradene som gir jobb. Og det er en overraskende gruppe som er på lønnstoppen: De sikre mastergradene (DN+)
Anbefalt av DNtv: Tre myter om elsykkel
Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:
Brexit-spesial:
DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.
No comments:
Post a Comment