Problemene for SAS startet i 15-tiden i går ettermiddag. Over ett døgn senere er nettsidene fortsatt nede.
- Nettsidene er ikke helt nede, noen kommer inn og mange har fått booket billetter i dag, men det er ustabilt og de fleste kommer ikke inn, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø til E24.
IT-kræsj
Han forteller at problemene startet etter at dataleverandøren deres, CSC, skulle gjøre noen oppdateringer i systemene i går ettermiddag.
- Da skjedde det en kræsj. Etter dette har det blitt jobbet på spreng for å finne en løsning, sier Sandstø som beklager overfor de berørte kundene.
- Vi synes selvfølgelig dette er en veldig uheldig situasjon og det er klart at det er en alvorlig sak når nettsidene ikke har fungert ordentlig på over et døgn. Det er ikke akseptabelt.
Billettsystemet fungerer som vanlig
Han minner om at det ikke er noe galt med selve billettsystemet deres, slik at man lett kan få kjøpt billetter på SAS via reisebyråer:
- Det er tilgangen via SAS sine nettsider som ikke fungerer, sier han.
Da E24 snakket med Sandstø i morgentimene tirsdag, varslet han at det kunne bli lange køer på flyplassene når tusenvis av kunder ikke har fått sjekket inn på forhånd.
- Innsjekkingen har etter forholdene gått greit i dag, jeg har i hvert fall ikke fått tilbakemelding om noe annet, sier han nå. Flyene har heller ikke blitt forsinket som følge av nettproblemene.
Ny IT-leverandør
Vil dette få noen konsekvenser for it-leverandøren deres?
- Feil kan oppstå alle veier og de har gjort det de kan for å løse dette, men det er klart at vi skal ta en gjennomgang etter dette for å se om det er noe vi kan forbedre eller gjøre annerledes med vår leverandør, sier Tormod Sandstø.
Han forteller at de for et år siden inngikk en kontrakt med en ny leverandør, som snart vil overta all IT for SAS, nemlig Tata Consultancy Services.
Vær ute i god tid
Sandstø oppfordrer fortsatt passasjerer til å være ute i god tid:
- Det kan være lurt å beregne litt ekstra tid på flyplassen. Selv om det har gått greit i dag, kan det oppstå litt køer dersom alle må innom en check-in maskin, sier Sandstø.
No comments:
Post a Comment