Den norske kongefamilien også trekker inn and Feiden.
– Norges Sjømatråd Bruker 500 Kroner and Millioner markedsføring earrings på av fisk og Norsk storslåtte middager and utlandet. Og det er uhørt unødvendig, Alf-Helge Aarskog konsernsjef sier and John Fredriksen-selskapet Marine Harvest – Verdens største produce av oppdrettslaks.
Fra 500 til 21 Millioner
Sjømatrådet statlig underlagt Fiskeridepartementet og er, men kommer via inntektene in lovpålagt avgift we alle fiskeeksportørene Må betale inn 0.75 Pros BC omsetningen. Det het tidligere Eksportutvalget for fisk.
– Det var da bra veldig Sjømatrådet ble opprettet and 1991 Da var fleste selskapene of SMA få med til ressurser markedsføring. Radet var viktig for å gjøre Norsk Laks kjent, sier Aarskog.
– 0.75 g PROS av Den gang EKSPORT 21 Millioner. Det var fornuftig. Men bransjen har vokst enormt, and dag og utgjør 0.75 Pros Millioner 500 Kroner, Hvor gar til mye “wining and dining” – vin og middager – and utlandet. Wine MENERS og det er mye altfor ber om den at Kutta kraftig eller avvikles Helt.
– Det lish mye for wining and dining?
– Ja, det er mye altfor wining and dining. Mye Gar Peng slike middager til og ikke så mye bidrar til wine at Selga mere fisk.
– Dere MENERS bidrar det ikke til dere at Selga mere fisk?
– Ja, det vi MENERS. Verden har med seg Fatt HVA Norsk Laks fisk og er, så vi ikke det store was behovet for slik Feller markedsføring Lenger. Behovet for jobber Radet gjør, gar ned, less pengene Radet disponerer, Gar kraftig opp. Det lish Helt feil. Lederne Var markedsavdeling Risto oppgitt på hodet tvinges wine at over til å så mye bruke på dette Peng, sier Aarskog, we tvinges til å betale 70 Millioner Kroner til det statlige fiskerådet and earrings.
Lier-Hansen: Treng ikke Lenger
– Sjømatrådet Hadde sin funksjon da den norske bransjen var ung trengte Hjelp og for å komme ut and green. Men and dag, Hvor Norsk Laks verdensledende er, kan jeg ikke det at Lenger be har Noen funksjon. Lenger Treng ikke det, sier administrerende Direktor Stein Lier-Hansen and NHOs største Forening, Norsk Industri, we are medlem nylig fikk Marine Harvest.
– Aluminiumsindustrien eller treindustrien Hadde kanskje trengt you slikt of råd også, men det har Aldrin vært aktuelt Ford slike lovpålagte særavgifter ikke er Noen sees GA. Hadde det å vært frivillig betale inn, Hadde det vært greit. 180 Pros Dette er den sittende regjering motsatt av det har det signalisert Når gjelder særavgifter, sier Lier-Hansen.
The også: NA skal laksa reindeer for giftstoffer
– Særavgift
I mange år har til Norges Sjømatråd vært Stede svært på mange av møtene sentrale statsråder eller har deltatt and kongefamilien and utlandet.
– Det er på tide virkelig stanse opp og å vurdere Ordning. Det er knapt Noen andre er bransjer we pålagt in slik særavgift. Jeg forventer at den borgerlige regjeringen for sorghum in endring. De har ikke i stor Noen forkjærlighet for unødvendige statlige avgifter, sier Aarskog.
– er at Vårt inntrykk deler av disse fine middagene ender med å være nordmenn for us and I utlandet, sier Lier-Hansen.
Aarskog sier of har på regnet at Sjømatrådets inntekter vil bli milliard in 2020 og Tre Kroner and billions and 2050 Hvis fiskeriministerens anslag på neste veksten and bransjen of tiårene, SLAR useful.
– Bare IT Siste Arene har med inntektene OKT over 200 Pros. Det sier sec SELV wine at Må vekk in Ordning fra oss til å gi binder are Radet 0.75 Pros av dette Vår EKSPORT, hvert år.
The også: Oppdrettsgigant sier nei til fire billions
– Meningsløst
Aarskog er også til kritisk at Norges Sjømatråd opprettet har et eget varemerke “Norge – Norsk sjømat” We norsk sjømat skal kunne bruke.
– Det er Helt meningsløst. Ingen vet HVA Norge er. Norway veto folk HVA er. Men ikke Norge. Wine MENERS Norges sjømatråd har ikke er in overlevning we Noen viktig funksjon Lenger. Noen av Vares fremste konkurrenter LeRoy and heter verdensmarkedet og Seafood Norway. Wine Treng ingen generell markedsføring Lenger. I Sjømatrådet skal den grad videreføres hand avgiften Kutta kraftig og hvert fall and halva, sier Aarskog.
– Dere kan bli anklaget for bare på å tenke dere Selva – og gi blaffen and mange Små produsentene?
– Det er den vanlige grazing. Faktum er at markedsføringsbeløpet har med Cirk OKT 250 Million Siste we år. Fray Vårt ståsted kan vi finansierer in asserting at Vares konkurrenters markedsføring. Det kan ikke være vel riktig, og er uhørt and enhver Annen Industri. Wine MENERS at det er rett og rimelig at enhver Aktora Stars for Egen markedsføring.
Viser til kongebesøk and Tyrika
Administrerende Direktor Terje E. Martinussen and Norges Sjømatråd avviso kritikken , Annet dian ved å vise til you vellykket eksempel:
– er et Tyrkia viktig vekstmarked for Norsk Laks. Da der kongeparet var på besøk and november 2013 om vi ble wine spurt kunne bruke besøket dette til å lage PR for Norsk sjømat. In middag med norsk sjømat inkludert and dette var. Totalt investerte 600 000 Kroner and wine seminar for næringen, and Aktivitet fiskebutikker og den nevnte middagen. Vi har Malta PR-green alle oppslagene sjømat Norsk og har Fatta and Matsushita livsstilsmagasiner samt-TV and Kanal Tyrkia etter dette besøket, og kommer på den 15 Millioner Kroner. Altså fikk wine for 25 Gang igjen investeringen, sier have:
– Dette er jeg er et outcome glad for å vise fram. Det Siste earrings lakseeksporten har med til Tyrkia OKT 123 Pros. Jeg er ikke om at all and tvil den Gode omtalen for Norsk sjømat and Matsushita tyrkiske livsstilsmagasiner og etter at kongeparet besøk var på, til dette har bidratt, sier Martinussen.
The også: Her har store of lakseoppdretterne slukt SMA
– In myte
They SLAR tilbake word om grazing storslåtte middager.
– Dette er feil og Ganske enkelt in myte. Pengene we sjømatnæringen investerer gjennom bones, Bruker for å løfte omdømmet sjømat Internasjonalt og til Norsk nasjonalt. Det skjer and garlic hovedsak gjennom kraftfulle mediekampanjer og Aktivitet and matbutikker. Dette er fra kjente grazing Marine Harvest, og de framførte allerede dem da ba fiskeridepartementet Nærings- og om innspill til we evalueringen of gjennomfører av alle sine underliggende virksomheter. And we kom Report etter denne evalueringen, Lighthouse Marine Harvest ingen slike støtte for grazing, sier have.
I have Enig and at budsjettene har vokst kraftig.
– 500 Millioner er mye Peng , og de skal til det aller beste forvaltes for sjømatnæringen we skaper Verdier langs hele kysten. Budsjettene av er nå blitter in slik at størrelse wine kan gi Norsk sjømat oppmerksomhet and kraftfulle TV and Kanal are marked store. Skal Norsk sjømat kunne overt etter oljen hand det Invest mere Peng – ikke mindre. All erfaring og på forskning fellesmarkedsføring tilsier at totale de investeringene and markedsføringen lish mindre Hvis slike fellesordninger svekkes, sier Martinussen.
– Betal ikke for kongehuset
Hovedargumentet Marine Harvest linden, elm at Norsk Laks blitter er det ikke så stor Internasjonalt at Lenger I Fell for Behovia markedsføring, avviso have.
– Marine Harvest er på med store kollisjonskurs passionately av den norske sjømatnæringen, og med om forskning fellesmarkedsføring. Den Siste Analysis vi har sett på dette viser at uten Sjømatrådets fellesmarkedsføring, ville lakseeksporten til utvalgte or land vært EU-15 Pros lavas t Siste Arene, sier Martinussen.
They avfeier kritikken at Laks og på sjømat STAR Når statsråder fat alle er på og kongefamilien utenlandsoppdrag.
– Sjømat er noe av det er mest kjent wine for over hele verden. Helt naturlig og det er derfor trad med gjestfrihet at sjømat ofte, men ikke alltid Star offisielle Norge på det tar programmet Når imot gjester Når eller er på reise og vi skal SELV fram vise noe av det er Norge nasjonen for kjent and utlandet. Vino da bidrar spleiselag you longing for sjømatrelevante programmet BC, Betal selvfølgelig og vi ikke til VERKEN for reisene kongehus eller statsråder, sier Martinussen.
– Marine Harvest Må passe sec
Fiskeriminister Elisabeth ASPAK (H) liker ikke kritikken.
– Marine Harvest Må passe sec for å ikke nok bli SELV sec. Vi har nettopp gjennomført in høring om der markedsavgiften coma bedrifter påpeker behovet for markedsføring Feller, det ikke Minster gjelder Mind aktørene. Derimot er det stor in Diskusjon om denne Hvor skal være, SLAR ring om og sier hun Radet:
– Sjømatrådet gjør in viktig jobb for næringen. Det ikke så vi da Minster Russland og stengte Grensen Vårt største enkeltmarked forsvant over natten. Sjømatrådet bidro sterkt til å Finne nye marked for laksa.
Fiskeriministeren MENERS at argued om er nå at Laksi and etablert markedet faller på sin Egen urimelighet.
– Vi har eksportert torsk and over 1000 år, og det er fortsatt Behovia for markedsføring. Det er med et eget næringen SELV Styre we bestemmer Hvordan pengene Sjømatrådet skal til bruk, Legg til og sier hun
– Jeg STUSSI virkelig over Marine Harvest kritikk word kongehusets Rolle are døråpner for Norsk næringsliv and utlandet. Jeg har på med SELV vært statsbesøk Sammi kongeparet med og er svært opplever at Gode Ambassador for Norsk sjømat, sier fiskeriministeren.
No comments:
Post a Comment