Frontline oppretter et joint venture med Diamond S. Shipping og Euronav med navnet Suezmax Shipping, meldes det i en børsmelding.
Meldingen fra Frontline er datert torsdag kveld, og ifølge den er formålet å skape et felles kontaktpunkt til en stor flåte på 43 moderne Suezmax-skip.
Bidrar med eksisterende skip
Frontline vil bidra med 22 skip til det nye joint venture-et, inkludert 14 skip som i dag er på sjøen, pluss åtte nybygg ved leveranse.
«En større flåte vil større fleksibilitet og større utvalg for befraktere, og også redusere fraktrelaterte utgifter ved å optimalisere valg av skip basert på nærhet til lasten, og derved redusere utslippet av drivhusgasser som en direkte konsekvens av lavere drivstofforbruk på bevegelser i ballasten», skriver Frontline i børsmeldingen.
– Jeg ser frem til å samarbeide med Diamond S og Euronav i denne viktige satsingen. Vi deler et felles mål om å tilby sikre og presise høykvalitetstjenester til våre kunder, sier Frontline-sjef Robert Hvide Macleod i meldingen.
Suezmax Chartering vil driftes fra Frontline, Diamond og Euronavs respektive kontorer.
Andre på ett døgn
Joint venture-grepet er for øvrig Fredriksen andre på samme uke – eller for å være nøyaktig, i samme døgn.
Tidligere torsdag ble det kjent at Deep Sea Supply og Marine Harvest skal inngå i et joint venture for å produsere en hel flåte med brønnbåter og serviceskip til oppdrettsgiganten.
De to selskapene er begge Fredriksen kontrollert. Deep Sea har tidligere primært vært et supply- og oljeservicerederi – men skal nå altså inn i oppdrett.
Etter nyheten om at de to selskapene går sammen om å bygge, eie og drive skip i går, bykset aksjen opp nesten 100 prosent på Oslo Børs.
No comments:
Post a Comment