Forsikring
Forsikringsselskapet Tryg vurderer å utstyre kundenes biler med en «svart boks» som registrer alt om hvordan du kjører – minutt for minutt. Datatilsynet er bekymret for hvor mye bilen din vet om deg.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Forsikringsselskapet Tryg har fått tillatelse av Datatilsynet til å sette i gang et pilotprosjekt for å kartlegge kundenes kjøreadferd.
Rundt 1000 kunder skal få installert en «sort boks» i bilen, som kobles til bilens «hjerne».
En rekke detaljer om hvordan bilen kjøres skal dermed sendes via mobilnettet til forsikringsselskapets dataleverandør.
«Dette vil skje hvert minutt mens motoren går», ifølge konsesjonstillatelsen fra tilsynet.
Forsikringsselskapet vil dermed fortløpende få registrert blant annet hastighet, gps-posisjon og antallet kraftige oppbremsinger, akselerasjoner, svingbevegelser og tilfeller av høyt turtall, kommer det frem.
Kundene skal også ha mulighet til å følge hvilke opplysninger som til enhver tid registreres på bilen, opplyser Tryg til DN.
«Ser» fartsoverskridelser
– Vårt utgangspunkt for dette pilotprosjektet er å se om det å måle kundens adferd har påvirkning på hvilken risiko som blir tatt, og om det egner seg for prisdifferensiering, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.
Han sier en slik ordning vil kunne gi en mye tettere kobling mellom adferd og prisen du betaler på forsikringen din.
– Vi har risikoreduserende tiltak som påvirker prisen på forsikring i dag også, for eksempel blir husforsikringen rimeligere om du har boligalarm. Men det nye her er at forsikringsselskapet hele tiden kan bli forsynt med levende data, sier Irgens.
I konsesjonsbrevet fra Datatilsynet kommer det frem at opplysninger om hvor bilen befinner seg kobles mot en veidatabase som gir opplysninger om fartsgrense og veitype. «Dette innebærer at fartsoverskridelser, altså straffbare handlinger, blir fanget opp», heter det i konsesjonsbrevet fra tilsynet.
«Karakter av overvåkning»
Datatilsynet har sine bekymringer for pilotprosjektet.
«Den planlagte behandlingen av personopplysninger har karakter av overvåkning. I praksis blir det fortløpende registrert hvor forsikringstager kjører, hastighet, fartsoverskridelser og andre kjøreadferdsdata», skriver Datatilsynet i konsesjonsbrevet.
«Det er ikke tvilsomt at den type registrering av opplysninger er et betydelig inngrep i privatlivet, som det kan være grunn til å ha sterke motforestillinger mot».
Tilsynet gir likevel konsesjon, fordi innsamlingen av opplysningene skjer i en begrenset periode for så å gjøres anonyme, og at innsamlingen skjer med samtykke fra forsikringskunden.
Ole Irgens i Tryg Forsikring har forståelse for tilsynets motforestillinger og understreker at Tryg ikke har tatt stilling til om slike «svarte bokser» skal bli et standardtilbud til forsikringstagerne.
– Vi gjør dette som et teknologiutviklingsprosjekt, og for å se om dette er noe kundene synes er ok, sier Irgens.
– En slik ordning vil også koste mye i form av systemer og utstyr, og det gir også en helt annen grad av kompleksitet i prising av forsikring. Vårt utgangspunkt er uansett å finne måter å redusere risiko og skader på, sier han.
Konsesjonen til pilotprosjektet varer til 30. juni 2016, og alle personopplysninger som er innhentet i prosjektet må være anonymisert senest tre måneder etter at prosjektet er avsluttet.
Les også:
Ga Tesla-ordre i julepresanger
Schumachers hytte solgt for 22 millioner kroner
Lånebomben er tilbake i USA
Oslo: – Slik jeg ser det, er det ikke mye personopplysninger her, sier Bilia-sjef Frode Hebnes og titter inn i en dataskjerm på verkstedet på Fornebu.
En bil er trådløst koblet opp mot datasystemet, og tekniker Morgan Eriksson kan lese ut en rekke opplysninger om bilen.
Etter å ha vært på kontroll hos bilforhandlerkjeden Bilia, vedtok Datatilsynet i slutten av januar pålegg overfor Bilia og noen bilprodusenter. Tilsynet mener data innhentet fra kjøretøy på service kan inneholde personopplysninger. De siste to årene har Datatilsynet spesielt interessert seg for hva bilen vet om oss, forteller avdelingsdirektør Helge Veum i Datatilsynet.
– Kjøreadferd er å anse som personopplysninger. Etterhvert som bilene blir mer og mer avanserte, er det viktig å få avklart hva slags informasjon som blir lagret i bilen, hva som kan hentes ut og hva som faktisk blir hentet ut, sier Veum.
Han viser til at bilverksteder stiller en diagnose på bilen etter å ha koblet seg til bilens «hjerne».
– Kontrollen med Bilia avslørte at verkstedet ikke hadde stålkontroll på hva slags data som ble hentet ut av bilen, og vi fulgte dermed opp videre mot bilprodusentene. Vårt budskap er at verkstedene og bilselskapene må få klarhet i hvilke opplysninger de håndterer, hvorfor de samler dem inn og på hvilket rettslig grunnlag dette gjøres, sier Veum.
Han sier også at bileierne har rett til å vite hva som lagres og hentes ut av bilen.
– Som et parallelt eksempel er det vanlig at programvareleverandører spør om lov før de samler inn informasjon om hvordan vi bruker et program på datamaskinen eller mobilen, for å kunne forbedre produktet. Så høflige er ikke bilindustrien ennå.
– Vi synes det er veldig bra at Datatilsynet går en runde på dette. Bilene har langt flere datamaskiner og mer data nå enn for ti år siden, så dette er en naturlig utvikling. Vi henter ut feilmeldinger for å yte service og vite hva som er feil med bilene. Hva som går til produsentene, vet ikke vi, sier Hebnes til DN.
Bilia har likevel klaget på vedtaket.
– Vi vil gjerne avklare hvem som er ansvarlige for innhentingen. Vi har et diagnoseverktøy som vi leier fra bilprodusentene og har ingen styring på hva slags informasjon som blir overført dit, sier Hebnes.
Bileierorganisasjonen Naf synes også det er bra at Datatilsynet er på saken.
– Mange har interesse av å innhente disse dataene. Både produsenter av deler, forsikring og en rekke andre bransjer. Folk er ikke klar over hvilke misbruksmuligheter som ligger i bilen, sier André Fimreite, seniorrådgiver i Naf.
Oslo: Volvo hevder de henter inn data for å kvalitetssikre sine produkter.
– Når Volvo-bilen knyttes opp mot verkstedets diagnoseverktøy, går teknisk informasjon også til Volvo Car Group – der opplysningen kan benyttes til kvalitetssikring, og til forsknings- og utviklingsformål. Diagnosesystemet gir Volvo viktig innsikt som for eksempel kan nyttes ved tilbakekallinger om det skulle oppstå sikkerhetsrelaterte feil ved produktene våre, skriver Volvos norske informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i en epost til DN.
Han hevder personvernet ikke er truet av dette.
– Vi er ikke opptatt av hvem som er fører av bilen, men hvordan bilen fungerer teknisk – for å sikre at Volvo-bilene holder det sikkerhets- og kvalitetsnivået vi ønsker, skriver Gutteberg Hansen.
Les også:
Sjokk for svenske elbil-eiere
Test: Gigantisk småbil
Tesla må ha levert 11.000 biler for å nå målet
Les hele avisen her.
No comments:
Post a Comment