Monday, February 23, 2015

TV 2 acquires C More – Dagens Næringsliv

TV 2 acquires C More – Dagens Næringsliv

TV 2

Får med seg Tippeligaen på kjøpet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

C More Norge distribueres gjennom Canal Digital Parabol, Canal Digital Kabel, Altibox, Get, RiksTV og NextGenTel.

I dag har C More Norge tre produktpakker som tilbys norske forbrukere med til sammen 14 kanaler: C More Total, C More Sport og C More Film. C More tilbyr også kanalene på nett-TV gjennom C More Play.

C More Sport i Norge besitter rettigheter for seks av åtte kamper fra Tippeligaen, samt internasjonale rettigheter innen fotball, ishockey, tennis, golf, motorsport, riding og ekstremsport.

C More Film forvalter rettigheter for film og serier fra elleve 11 store produksjonselskaper, deriblant HBO, 20th Century Fox og Paramount.

C More vil ikke ut med abonnementstallene på C Mores fotballsatsing.

Kilde: TV 2/Dagens Næringsliv

Vis mer

TV 2 kjøper betal-tv-selskapet C Mores norske virksomhet.

C More har blant annet rettighetene til Tippeligaen fra og med 2015 og ut 2016.  C More har også hovedrettigheten til La Liga.

Overtakelsen må godkjennes av Konkurransetilsynet.

– Flere har antydet at det kan oppstå problemer her, og da må vi se om det er behov for at vi griper inn, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.

LES OGSÅ: Vil sjekke om C More-kjøpet skaper konkurranseproblemer

– Inntil godkjennelse foreligger, vil TV 2 og C More opprettholde sine uavhengige salg av film- og sportsprodukter som tidligere, skriver TV 2 i en pressemelding.





Gullbelagte fotballrettigheter

Fra før av har TV 2 rettigheten til Premier League. Dermed blir TV 2 en fotballgigant de neste årene.

C More bladde opp 1,1 milliarder kroner for rettighetene til Tippeligaen mellom 2013 og 2016.

– Vi er glad for at TV 2 igjen får muligheten til å tilby det norske folk alle kampene i Tippeligaen.  Ved at alle kampene samles hos TV 2 kan vi utvikle samarbeidet og produktet videre og gi alle tilhengerne som følger fotballen og som ser frem til Tippeligastarten i april et enda bedre samlet tilbud, sier TV 2-sjef Olav Sandnes i en pressemelding.

Til Sumo?

Om TV 2 automatisk kan overføre La Liga og Tippeligaen til sin betalingsløsning TV 2 Sumo er enn så lenge uklart.

Foreløpig opplyser TV 2 kun at de overtar alle forpliktelser C More Norge har i det norske markedet.

– Det betyr at alle distributørene vil kunne videreføre C Mores sports- og filmkanaler til seerne som tidligere, skriver TV 2 i sin pressemelding.

Betal-tv-selskapet C More har skiftet eier en rekke ganger de siste årene.

Svenske Bonnier kjøpte det for 3,3 milliarder svenske kroner i 2008.

Telenor kjøpte 35 prosent av C More i 2010, like etter at selskapet tapte Premier League-rettighetene.

Telenor og Bonniers over­ordnede plan ble etterhvert å innlemme TV 2 og TV4 i en nordisk tv-gigant.

I 2011 betalte C More over en milliard kroner for den norske Tippeligaen – uten at TV 2 kom til forhandlingsbordet.

Da Egmont kjøpte TV 2 i 2012, gikk Bonniers nordiske tv-drøm i knas. Like etterpå sikret TV 2 seg Premier League-rettigheter for en ny periode.

Sommeren 2014 solgte Telenor sin del av C More til Bonnier. Siden har ryktene gått om at selskapet er til salgs, uten at noen handel har kommet i havn ennå.

Fra 2009 til 2013 hadde det svenske morselskapet C More Entertainment AB et samlet driftsunderskudd på 965 millioner svenske kroner.

Vis mer

TVNorge imot salg

TVNorge-sjef Harald Strømme advarte i januar på det sterkeste mot å la TV 2 kjøpe betal-tv-kjempen C More.

– Dersom TV 2 får tillatelse til å kjøpe C More, vil det bli totalt dominerende i betal-tv-markedet og samtidig kontrollere de to suverent viktigste sports­rettighetene i Norge – både Premier ­League og Tippeligaen, sa Harald Strømme til DN.

Strømme, som er sjef for TVNorge og de øvrige SBS Discovery-kanalene i Norge, varslet at kanalen nå vil melde seg ut av fremtidige budkamper om tippeligaen.

– Vi vil ikke delta i en budkamp om Tippeligaen hvis vår rolle skal være et rent skuespill for å drive opp prisene. Med et så mektig TV 2, og med deres vilje til å bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk å vinne frem. Det vil ta lang tid og koste flere hundre millioner å bygge opp en tilsvarende kundemasse, derfor vil vi ikke kunne konkurrere på pris. Norsk fotball er neppe tjent med at det bare finnes én reell budgiver i det norske markedet, sier Strømme.

Taper stort

Etter det DN forstår, taper C More 100–200 millioner kroner av en årlig betal-tv-omsetning på rundt 700 millioner kroner i Norge.

Den norske delen av virksomheten er tungt lastet med kostbare rettigheter som ikke genererer nok inntekter.

Når Bonnier ønsker å kvitte seg med dette, handler det derfor om hvor mye av de fremtidige underskuddene i C More Norge Bonnier er villig til å dekke.

Mer bærekraftig

– Samarbeidet mellom C More og TV 2 i Norge vil skape bedre forutsetninger for en bærekraftig løsning i et konkurranseutsatt medie- og tv-marked i stor forandring. Et marked som ikke lenger bare er nasjonalt eller nordisk, men stadig mer globalt. Avtalen og samarbeidet fører til at det nå blir enklere for norske forbrukere å oppdage C Mores sterke premium betal-tv-produkt, sier administrerende direktør Manfred Aronsson i nordiske C More Entertainment AB i en pressemelding.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

Oscar til Tyldum

Norsk Bieber-arrangør konkurs

Buzz-bossene  

LikeTweet

No comments:

Post a Comment