TV 2
Får med seg Tippeligaen på kjøpet.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
C More Norge distribueres gjennom Canal Digital Parabol, Canal Digital Kabel, Altibox, Get, RiksTV og NextGenTel.
I dag har C More Norge tre produktpakker som tilbys norske forbrukere med til sammen 14 kanaler: C More Total, C More Sport og C More Film. C More tilbyr også kanalene på nett-TV gjennom C More Play.
C More Sport i Norge besitter rettigheter for seks av åtte kamper fra Tippeligaen, samt internasjonale rettigheter innen fotball, ishockey, tennis, golf, motorsport, riding og ekstremsport.
C More Film forvalter rettigheter for film og serier fra elleve 11 store produksjonselskaper, deriblant HBO, 20th Century Fox og Paramount.
C More vil ikke ut med abonnementstallene på C Mores fotballsatsing.
Kilde: TV 2/Dagens Næringsliv
Vis mer
TV 2 kjøper betal-tv-selskapet C Mores norske virksomhet.
C More har blant annet rettighetene til Tippeligaen fra og med 2015 og ut 2016. C More har også hovedrettigheten til La Liga.
Overtakelsen må godkjennes av Konkurransetilsynet.
– Flere har antydet at det kan oppstå problemer her, og da må vi se om det er behov for at vi griper inn, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.
LES OGSÅ: Vil sjekke om C More-kjøpet skaper konkurranseproblemer
– Inntil godkjennelse foreligger, vil TV 2 og C More opprettholde sine uavhengige salg av film- og sportsprodukter som tidligere, skriver TV 2 i en pressemelding.
Gullbelagte fotballrettigheter
Fra før av har TV 2 rettigheten til Premier League. Dermed blir TV 2 en fotballgigant de neste årene.
C More bladde opp 1,1 milliarder kroner for rettighetene til Tippeligaen mellom 2013 og 2016.
– Vi er glad for at TV 2 igjen får muligheten til å tilby det norske folk alle kampene i Tippeligaen. Ved at alle kampene samles hos TV 2 kan vi utvikle samarbeidet og produktet videre og gi alle tilhengerne som følger fotballen og som ser frem til Tippeligastarten i april et enda bedre samlet tilbud, sier TV 2-sjef Olav Sandnes i en pressemelding.
Til Sumo?
Om TV 2 automatisk kan overføre La Liga og Tippeligaen til sin betalingsløsning TV 2 Sumo er enn så lenge uklart.
Foreløpig opplyser TV 2 kun at de overtar alle forpliktelser C More Norge har i det norske markedet.
– Det betyr at alle distributørene vil kunne videreføre C Mores sports- og filmkanaler til seerne som tidligere, skriver TV 2 i sin pressemelding.
Betal-tv-selskapet C More har skiftet eier en rekke ganger de siste årene. Svenske Bonnier kjøpte det for 3,3 milliarder svenske kroner i 2008. Telenor kjøpte 35 prosent av C More i 2010, like etter at selskapet tapte Premier League-rettighetene. Telenor og Bonniers overordnede plan ble etterhvert å innlemme TV 2 og TV4 i en nordisk tv-gigant. I 2011 betalte C More over en milliard kroner for den norske Tippeligaen – uten at TV 2 kom til forhandlingsbordet. Da Egmont kjøpte TV 2 i 2012, gikk Bonniers nordiske tv-drøm i knas. Like etterpå sikret TV 2 seg Premier League-rettigheter for en ny periode. Sommeren 2014 solgte Telenor sin del av C More til Bonnier. Siden har ryktene gått om at selskapet er til salgs, uten at noen handel har kommet i havn ennå. Fra 2009 til 2013 hadde det svenske morselskapet C More Entertainment AB et samlet driftsunderskudd på 965 millioner svenske kroner. Vis mer TVNorge imot salg
TVNorge-sjef Harald Strømme advarte i januar på det sterkeste mot å la TV 2 kjøpe betal-tv-kjempen C More.
– Dersom TV 2 får tillatelse til å kjøpe C More, vil det bli totalt dominerende i betal-tv-markedet og samtidig kontrollere de to suverent viktigste sportsrettighetene i Norge – både Premier League og Tippeligaen, sa Harald Strømme til DN.
Strømme, som er sjef for TVNorge og de øvrige SBS Discovery-kanalene i Norge, varslet at kanalen nå vil melde seg ut av fremtidige budkamper om tippeligaen.
– Vi vil ikke delta i en budkamp om Tippeligaen hvis vår rolle skal være et rent skuespill for å drive opp prisene. Med et så mektig TV 2, og med deres vilje til å bruke sin markedsmakt, blir det urealistisk å vinne frem. Det vil ta lang tid og koste flere hundre millioner å bygge opp en tilsvarende kundemasse, derfor vil vi ikke kunne konkurrere på pris. Norsk fotball er neppe tjent med at det bare finnes én reell budgiver i det norske markedet, sier Strømme.
Taper stort
Etter det DN forstår, taper C More 100–200 millioner kroner av en årlig betal-tv-omsetning på rundt 700 millioner kroner i Norge.
Den norske delen av virksomheten er tungt lastet med kostbare rettigheter som ikke genererer nok inntekter.
Når Bonnier ønsker å kvitte seg med dette, handler det derfor om hvor mye av de fremtidige underskuddene i C More Norge Bonnier er villig til å dekke.
Mer bærekraftig
– Samarbeidet mellom C More og TV 2 i Norge vil skape bedre forutsetninger for en bærekraftig løsning i et konkurranseutsatt medie- og tv-marked i stor forandring. Et marked som ikke lenger bare er nasjonalt eller nordisk, men stadig mer globalt. Avtalen og samarbeidet fører til at det nå blir enklere for norske forbrukere å oppdage C Mores sterke premium betal-tv-produkt, sier administrerende direktør Manfred Aronsson i nordiske C More Entertainment AB i en pressemelding.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter
Les også:
Oscar til Tyldum
Norsk Bieber-arrangør konkurs
Buzz-bossene
No comments:
Post a Comment