Den ukjente orkdalingen Are Traasdahl har fått en bra start på februar etter at Telenor har kjøpt hans Tapad, som er blant de ledende selskapene i verden innenfor markedsføringsteknologi.
Selger 45 prosent av selskapet
Telenor kjøper 95 prosent av selskapet i en transaksjon som verdsetter det til 3125 millioner kroner, 360 millioner dollar, på 100 prosent basis. Den største selgeren er Traasdahl, som kvitter seg med 45 prosent av selskapet. Dermed kan han innkassere 1,45 miilliarder kroner. Traasdahl og medgründer Dag Liodden beholder de siste 5 prosentene av aksjene.
Tapad har hovedkvarteret i New York og ble etablert i 2010 av Traasdahl, som også administrerende direktør i selskapet.
– Det trengs 2 prosent geni
Han ble intervjuet av TV2 for to år siden i programmet Eventyrlige nordmenn. TV2 meldte da at han var blitt mangemillionær. Nå kan han altså kalle seg milliardær.
– Det trengs 2 prosent geni og 98 prosent hard jobb, sa han til TV2.
Jobbet døgnet rundt
Han kunne også fortelle at han sov 5-6 timer hver natt, med klærne på.
– Jeg husker hvordan det var da jeg startet det første firmaet. Jeg kom hjem fra jobb rundt ett om natta, gikk inn til jeg traff senga, fortsatt med klærne på, og sov 5-6 timer. Deretter tok jeg av klærne, dusja, tok på nye klær og sovnet igjen. Slik gikk dagene, sa Traasdahl.
Are Traasdahls idé ble unnfanget etter at han solgte sin forrige bedrift og tok seg en to år lang pappaperm. Aftenposten møtte ham i New York for ett år siden sammen med næringsminister Monica Mæland. Her kan du lese det intervjuet:
Norske New York-gründere med klare råd til næringsministeren
- Vi er svært begeistret for å bli en del av Telenor-familien. Med mer enn 200 millioner mobilabonnenter i 13 markeder er Telenor en av verdens største og mest suksessrike mobilselskaper, sier Traasdahl i pressemeldigen til Telenor.
Også Telenors konsernsjef Sigve Brekke er særs fornøyd.
- Gjennom kjøpet av Tapad tar Telenor en viktig posisjon i det raskt voksende markedet for markedsføringsteknologi. I tillegg sikrer Telenor seg viktig kompetanse innenfor digital markedsføring og analyse, sier Brekke.
Han har ingen problemer med å forsvare prisen på rundt 3 milliarder kroner.
- Jeg mener at vi kan skape betydelige verdier ved å bruke denne typen teknologi og teknologisk innsikt for å forbedre vår mobilvirksomhet. Dette er en teknisk plattform som kan brukes for å gi oss enda bedre kundeinnsikt, sier Brekke.
Telenor-sjefen var i hardt vær i fjor grunnet CV-juks, og nylig fikk han hard kritikk fra næringslivsnestoren Inge K. Hansen. Men Brekke avviste alle anklagene.
No comments:
Post a Comment