Reklamefilmene ruller over skjermen før toppsjefen Peter R. Ruzicka entret talerstolen for å fortelle hvordan de siste månedene har vært for Orkla.
- Jeg er glad for å kunne rapportere positive resultater i dette kvartalet, til tross for at påsken medførte færre handelsdager, sa han.
Orkla hadde en omsetning på 8610 millioner kroner i første kvartal, en økning fra 7541 i fjor. Justert driftsresultat endte på 817 millioner kroner, det er 12 prosent bedre enn foregående kvartal.
- For åttende kvartal på rad har vi klart å oppnå organisk omsetningsvekst i markeder preget av sterk internasjonal konkurranse, sier toppsjefen.
Heller ikke under denne presentasjonen kunne Ruzicka unngå å nevne Grandiosaen. Den er Orklas største kategori og har hatt en formidabel vekst så langt i år.
- Vi solgte 1,2 millioner flere Grandiosa-pizzaer i første kvartal enn i fjor. Det betyr at vi har tatt markedsandeler. Den nye Grandiosa Takeaway er Norges nest mest solgte pizza i mars, sier han.
Mer økologisk
Orkla kommer også til å satse videre på de store mattrendene, økologisk og vegetar. Her er det nabolandene Sverige og Danmark som leder an, men Orkla lanserer også en økologisk ketchup i Norge.
Frem til mandag var det usikkert om Iduns ketchup skulle fortsette produksjonen i Norge, men da snudde matgiganten i spørsmålet om de skulle flytte produksjonen av Idun-ketchup til Sverige.
- Våre økologiske produkter gir oss nå 300 millioner i turnover. Mesteparten av dette kommer fra Sverige og Danmark, men vi ser at nordmenn kommer etter, sier Ruzicka.
Orklas toppsjef Peter A. Ruzicka tjente gode penger i fjor.
Vegetar er også et satsingsområde for Orkla, sier toppsjefen, men også her er det andre land som leder an. I India er alle produktene Orkla selger vegetar.
- Vi har styrket produksjonen av vegetarretter. Spesielt svenskene spiser mer og mer vegetar, sier Ruzicka.
Orkla mistet Intensive Care
I dag produserer Orkla en rekke produkter på lisens fra Unilever. Den siste Unilever tok tilbake var såpeserien Intensive Care.
- Vi har lansert en hel serie fra Dr. Greve og jeg er glad for at denne er godt mottatt i markedet. Vi er nå tilbake som den største aktøren i dette market, sier han.
- Aftenposten møtte Unilever-sjefen denne uken. Han ville ikke snakke om Orkla eller Unilever, men hvordan vi skal gjøre verden til et bedre sted. For da tjener Unilever penger. – Har du ikke vann, kan du ikke vaske håret
Nye produkter
1. mai er et av lanseringsvinduene i norsk dagligvare. Derfor tok toppsjefen seg noen minutter til å fortelle om de nye lanseringene. Her var det nye salater fra Denja, samt nye sjokolade-kjeksbiter.
- Crispo-bites og Smørbukk-bites er eksempler på hvordan vi samarbeider på kryss av våre selskaper, sier han.
Selv om han snakket varmt om sunnhetstrendene i denne presentasjonen, sa han også at den delen av selskapet som driver med snacks og sjokolade, gjør det eksepsjonelt bra. Det er den delen av selskapet som øker mest, med 6,2 prosent organisk vekst.
- Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag? Her får du svaret
Vil legge ned flere fabrikker
Selv om Orkla ombestemte seg i forhold til Idun-fabrikken, var toppsjefen svært tydelig da han snakket om nedleggelsene.
- Vi har for mange små fabrikker med for lik teknologi. Vårt mål er færre og større fabrikker. Det er langt frem, sa han og varsler dermed flere fabrikknedleggelser i tiden fremover.
Kjøper britisk malingsfirma
Samtidig med kvartalspresentasjonen, offentliggjorde Orkla at de har kjøpt L.G. Harris & Co. Limited («Harris»), som leverer «gjør-det-selv»-malerverktøy i Storbritannia.
- Harris er markedsledende innen malerverktøy i det britiske «gjør-det-selv»-markedet, med velkjente merkevarer som Harris, Lynwood, Harris Victory og T-Class. Det vesentligste av selskapets salg er i det britiske markedet, men det er også noe eksportvirksomhet, skriver Orkla i en pressemelding.
Her er de andre dagligvareselskapene og deres resultat:
Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. Følg Aftenposten Økonomi på Facebook!
No comments:
Post a Comment