Bloomberg skriver at Elon Musk har bedt sine ansatte om å kutte kostnader og levere «så mange biler som mulig» for å kunne hente inn frisk kapital.
– Realiteten er at vi vil være i en mye bedre posisjon for å overbevise potensielle investorer om å satse på oss hvis ikke overskriften er «Tesla taper penger igjen», men heller «Tesla trosser forventningene og oppnår lønnsomhet», skriver Musk i en e-post.
– Jeg tenkte det var viktig å skrive til dere direkte, for at dere skal vite hvor kritisk dette er. Tredje kvartal vil være vår siste sjanse til å vise investorer at Tesla i hvert fall kan oppnå en viss positiv kontantstrøm og lønnsomhet, før Model 3 når full produksjon.
Teslagründeren samlet sist inn 2 milliarder dollar i mai gjennom aksjesalg, men det var ikke nok. Tesla kunngjorde onsdag at de planla å selge flere aksjer og obligasjoner før året er omme. I tillegg kom det fram at de må betale obligasjonseiere 422 millioner dollar, eller rundt 3,5 milliarder norske kroner, i løpet av tredje kvartal.
Ifølge CNN trenger Musk sårt mer penger for å gjennomføre sine mange planer. Blant annet er Tesla i gang med å kjøpe opp tapssluket SolarCity, en handel som flere kritikere har kalt en «bailout». I tillegg trenger de mer penger for å kunne fullføre produksjonen av Model 3 og den planlagte batterifabrikken Gigafactory.
Gjelden hoper seg opp
I juni fortalte Musk at han ser for seg en Tesla-butikk hvor kunder kan få tilfredsstilt alle sine energibehov med bærekraftige alternativer.
– Det skal gå sømløst og smertefritt. Alt skal være enkelt og fungere. Det er det folk vil ha, fortalte han da.
I tillegg til å lage elektriske biler, skal altså Tesla selge solcellepaneler og batterier. Det er der SolarCity kommer inn i bildet. Musk planlegger å kjøpe selskapet, hvor han selv er styreleder, for rundt 21,6 milliarder kroner.
Solcellepanel-produsenten har vokst raskt siden sin oppstart i 2006 og har i dag rundt 13.000 ansatte. Likevel sliter de finansielt med høy gjeld og dårlig kontantstrøm.
Derfor er flere analytikere skeptisk til avtalen. De mener Musk tar en stor sjans ved å «parre» to selskaper som begge sliter med finansene.
– Jeg er ikke en tilhenger av SolarCity-avtalen. Vi ser på det som en «bailout», sier Efraim Levy, analytiker ved S & P Global Market, til CNN.
Siden 2012 har SolarCitys gjeld eksplodert fra 208 millioner dollar til 2,8 milliarder dollar. I samme tidsperiode har gjelden til Tesla økt fra 401 millioner dollar til 3 milliarder dollar.
Tapte 6,5 mrd. på én dag
Elon Musk selv er ikke kjent for å gi opp, og ingenting tyder på at det vil skje denne gang heller. Finansverden er blitt vant til hans visjonære ideer, og mange heier på Musk og investerer av den grunn.
Men trøbbelet som rir Tesla og Solar City i forbindelse med fusjonsplanene, svir også for hans personlige økonomiske andel i selskapene.
Bloomberg har beregnet at Musk bare i løpet av torsdag denne uken hadde papirtap på 779 millioner dollar – altså vel 6,5 milliarder kroner!
No comments:
Post a Comment