Monday, September 5, 2016

Wilhelmsen and Wallenius stock shipping giant – Dagens Næringsliv

Shipping

Varsler storfusjon i shippingbransjen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Wilh. Wilhelmsen Holding ASA og Wilh. Wilhelmsen ASA har signert en intensjonsavtale med Rederi AB Soya og Wallenius Lines AB om å etablere en ny eierskapsstruktur for deres felles eide investeringer, opplyser selskapene i en melding mandag morgen.

Planen er å fusjonere selskapenes eierskap i følgende felleseide selskaper:

  • Wallenius Wilhelmsen Logistics (Wilh. Wilhelmsen og Wallenius Lines eier i dag 50 prosent hver. Det fusjonerte selskapet vil kontrollere 100 prosent)
  • Eukor Car Carriers (Wilh. Wilhelmsen og Wallenius Lines eier i dag 40 prosent hver. Det fusjonerte selskapet vil kontrollere 80 prosent. De resterende 20 prosentene eies av Hyundai Motor Company og Kia Motors Corporation)
  • American Roll-on Roll-off (Wilh. Wilhelmsen og Wallenius Lines eier i dag 50 prosent hver. Det fusjonerte selskapet vil kontrollere 100 prosent)
  • I tillegg vil partene fusjonere eierskapet i flertallet av skipene og andre eiendeler og forpliktelser som berøres av fusjonen

Kan spare over 800 millioner kroner

  • Børsnotert maritim industrigruppe som kontrolleres av Wilhelm Wilhelmsen-familien.
  • Eier sammen med sin svenske partner Wallenius bilskipsselskapene Wallenius Wilhelmsen Logistics, Eukor Car Carriers og American Roll on/Roll off Carriers.
  • Har 6500 ansatte på land og 11.000 sjøfolk i sine systemer.
  • Har to selskaper notert på Oslo Børs; Wilh. Wilhelmsen asa og Wilh. Wilhelmsen Holding asa.

Vis mer

Det nye felleseide selskapet vil få navnet Wallenius Wilhelmsen Logistics ASA og overta den eksisterende børsnoteringen av Wilh. Wilhelmsen ASA og vil dermed fortsatt være notert på Oslo Børs, heter det i meldingen.

Selskapets hovedkontor vil være i Norge. Craig Jasienski, som i dag leder EUKOR Car Carriers, blir toppsjef i det fusjonerte selskapet.

Etter at transaksjonen er gjennomført vil Wilh. Wilhelmsen Holding  og Wallenius Lines ha et likeverdig eierskap i selskapet på rundt 40 prosent hver. I forbindelse med fusjonen vil Wilh. Wilhelmsen utstede nye aksjer til Wallenius Lines. De endelige betingelsene og eierandelene vil bli bekreftet når en endelig avtale foreligger mot slutten av året.

«Markedet som de felleseide enhetene opererer i er i rask endring og krever en mer tilpasningsdyktig og effektiv forretningsmodell. I tillegg til å etablere en felles eier- og eierstyringsmodell, er den foreslåtte fusjonen ventet å gi synergier på mellom 50 og 100 millioner dollar ved å kombinere eiendeler og høste skalafordeler, inkludert bedre tonnasjeplanlegging og administrativ, kommersiell og operasjonell slagkraft mellom enhetene», sier toppsjef Jan Eyvin Wang i Wilh. Wilhelmsen i pressemeldingen.

I norske kroner vil de forventede synergiene være i størrelsesorden 410 til 830 millioner kroner med dagens valutakurs.

Avtale før året er omme

«Endret markedsdynamikk og press på marginene krever en fundamental endring i hvordan vi disponerer våre felles eiendeler, spesielt innen shippingsegmentet», heter det i en felles uttalelse fra Thomas Wilhelmsen, som er styreleder i Wilh Wilhelmsen asa og Diderik Schnitler, styreleder i Wilh. Wilhelmsen Holding asa.

Partene venter å signere en endelig avtale innen året er omme. Avtalen forutsetter blant annet nødvendige myndighetsgodkjennelser og endelige avtaler om verdivurdering og bytteforhold og juridiske forhold.

Styrene og generalforsamlingene i de respektive selskapene skal også godkjenne avtalen. Generalforsamlingen i Wilh. Wilhelmsen er ventet å finne sted i første kvartal 2017.

Arctic Securities er finansiell rådgiver, mens Wiersholm er juridisk rådgiver for Wilh. Wilhelmsen. SEB er finansiell rådgiver og Setterwalls og Schjøtt er juridiske rådgivere for Rederi AB Soya og Wallenius Lines.

Revisjonsselskapet EY skal stå for selskapsgjennomgangen i forbindelse med fusjonen.

Følg markedene med DN Investor

- Anbefalt fra DNtv:

Hør Finansredaksjonen denne uken: Delingsøkonomi er mer enn sosial dumping. Og derfor strider drosjemarkedet mot alt vi har lært på skolen.

Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment