Wednesday, January 27, 2016

PC’s father believes artificial intelligence is the next big thing – Aftenposten



- En dag skal jeg bli ingeniør, og jeg skal gjøre livet til folk så mye enklere at de bare vil trenge å jobbe fire dager i uken.

Slik gjenga Steve Wozniak de fremtidsplanene han hadde som liten gutt, før han oppfant PC-en, stiftet Apple, ble milliardær og en levende legende.

Født i 1950 i San José, California.

Grunnla Apple sammen med Steve Jobs og Ronald Wayne i 1976.

Har vært et Silicon Valley-ikon i mer enn 30 år, etter at han utviklet Apple 1, som regnes som verdens første personlige datamaskin.

For dét arbeidet ble han senere innlemmet i Inventors Hall of Fame og ble tildelt den prestisjetunge Heinz Award of technology, the economy and employment.

De rundt 900 som møtte opp på Folketeateret, og de tusenvis som fulgte arrangementet på aftenposten.no, fikk gleden av å høre Wozniak fortelle historier fra gamle dager, og dele sine tanker om fremtiden. Foran en flatskjerm med levende bilder av et peisbål, ble han intervjuet av Aftenpostens kommentator Joacim Lund.

Wozniaks far var ingeniør, og lille Steve beundret arbeidet hans. En dag spurte han faren sin hva en ingeniør gjør, og da svarte faren at ingeniører gjør livet enklere for folk, som for eksempel ved oppfinnelsen av vaskemaskinen. Og det var dét som fikk Wozniak til å ville bli ingeniør.

Møtte kona på vitsetelefon

Videre fortalte Wozniak hvordan han hadde begynt å programmere datamaskiner, og også hvordan han møtte Steve Jobs, og hvordan de to sammen grunnla Apple, en historie som etter hvert er blitt kjent for de aller fleste. Wozniak fortalte også hvordan han selv mener han burde vært kjent for oppfinnelsen av vitsetelefonen.

- Jeg jobbet alltid med mange ulike prosjekter, og jeg hadde stor tro på humor. På den tiden kunne man ringe til et nummer i Australia, og så fikk man opplest en vits. Det ble kalt for vitsetelefon. I USA hadde man ikke noe sånt. Så jeg leide en telefonsvarer, som var veldig dyr, og hver dag spilte jeg inn en ny vits. Jeg er veldig stolt over det. Jeg var den første i USA som gjorde dette. Jeg møtte til og med min første kone ved at hun ringte vitsetelefonen.

- Hvordan kom du deg dit du er i dag?



- Hele livet har jeg hatt lyst på min egen datamaskin, fordi jeg forsto hvordan datamaskiner fungerte, fortalte Wozniak.

- Logikken bak en datamaskin er forståelig for en tiåring, enkelt. Programmering av datamaskiner er forståelig for en tolvåring. Så jeg begynte å interessere meg for slike ting selv, mens det var faren min som fikk meg interessert i elektronikk.

Kunstig intelligens

- Hvilke typer teknologi mener du har størst potensial?

- Nesten alt som har å gjøre med kunstig intelligens, svarte Wozniak kontant.

- Hele livet har jeg tenkt at datamaskiner aldri vil kunne fungere som en menneskelig hjerne. Vi vet ikke hvordan hjerne fungerer, og vi aldri vil. Hjernen er intuitiv. Datamaskiner gjør ikke det enda. En dag fikk jeg en slags elektronisk tavle fra Apple, dette må ha vært på slutten av 80-tallet. Du kunne skrive på den med en penn, og den kunne forstå hva du skrev.

Han ble spesielt imponert over at teknologien var såpass intuitiv at det ikke var nødvendig å lære hvordan man skulle bruke den.

- Jeg tenkte, dette er så menneskelig!

Wozniak gjør det klart at han mener kunstig intelligens er fremtiden, og at det er det han helst ville jobbet med dersom han hadde vært ung i dag. Likevel, han tror ikke lengre, slik han gjorde før, at datamaskiner kommer til å ta over for verdenen. Samtidig trekker han frem at man aldri ser store forandringer før de faktisk er der.

- Jeg tror at kunstig intelligens er fremtiden. Bare se på selvkjørende biler, sa Wozniak.

Råd til gründere

Wozniak ga også noen råd til dagens gründere:

- Gode ingeniører er veldig viktig, men man trenger også personer som forstår markedet. Ha en fungerende prototyp klar før du leter etter investorer. Det beste er om du har ingeniører som selv vil ha produktet de lager. Slik har jeg selv jobbet, alle ideene mine har kommet fra noe jeg selv vil ha. I tillegg, jobb så hardt du kan, du er sannsynligvis fremdeles ung!

- Tror du store selskaper som Facebook, Google og Apple vil være like store om 10 år?

- Wow, jeg vet ikke. 10 år er lang tid. Det går bra med alle disse tre selskapene nå. Google tjener over 90 prosent av pengene sine på reklame, mens Apple tjener penger på å lage gode produkter, svarte Wozniak, som fortsatt er ansatt og aksjonær i Apple.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment