Thursday, April 16, 2015

Keyhole food saves you a lot of saturated fat – Dagens Næringsliv

Helse

Bytter du ut vanlige matvarer med nøkkelhullprodukter, kan du kutte inntaket av mettet fett med over en firedel hver dag, viser en ny studie.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Universitetet i Oslo har beregnet hvilken effekt det vil ha hvis en person konsekvent bytter til det sunnere alternativet merket med nøkkelhull.

– Velger du nøkkelhullmerkede matvarer, spiser du mindre mettet fett, sukker og salt og mer fiber. Dette har vi visst lenge. Men nå har vi fått beregninger som viser hvor stor forskjell dette ene grepet kan gjøre, og resultatene er svært gledelige, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Brød med fiber

Tallene viser at en gjennomsnittsperson med et gjennomsnittskosthold kan redusere inntak av mettet fett med nesten 27 prosent per dag. Totalt går fettmengden ned med 13 prosent.

Helsemyndighetene anbefaler at man skal få høyst 10 prosent av energiandelen fra mettet fett. Ved å bytte til nøkkelhullalternativer, vil man nærme seg det målet.

I tillegg vil man få 19 prosent mer fiber hver dag. Særlig hvis kjøpebrød byttes med nøkkelhullmerket brød. Dermed vil man få i seg nok fiber per dag, altså nå anbefalingen om 25-35 gram.

Største helseutfordring

Helsedirektoratet presenterte tallene i forbindelse med sin nysatsing på nøkkelhullprodukter torsdag. Guldvog understreket at ikke-smittsomme livsstilssykdommer er vår tids største helseutfordring. I dag dør 80 prosent av befolkningen av kroniske sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdom, kreft og kols.

– Mange dør altfor tidlig. Dette er sykdommer som ofte kan forebygges. Risikofaktorene heter nå tobakk, alkohol, sukker, salt, mettet fett og stillesitting. Beskyttende faktorer er frukt og grønt, fisk og fiber og fysisk aktivitet. Vi må se på hvilke små grep i hverdagen som kan gjøre det enklere for folk, sier Guldvog.

Mer og mer populær

Nøkkelhullordningen er nylig revidert. 1. mars trådte en ny forskrift i kraft, og kravene for å benytte merket ble strengere og tydeligere. Hele 96 prosent av nordmenn kjenner merkeordningen, og 83 prosent sier at de har kjøpt produktene. Men bare seks av ti vet at dette er myndighetenes egen merkeordning, viser en Norstat-undersøkelse.

– Dette tallet er litt lavt – vi vet fra fokusgrupper at folks tillit til merket øker når de lærer at det er vi som står bak det, sier Guldvog.

Rundt halvparten av de spurte ønsker mer informasjon om hva merkingen betyr og hvorfor en vare er merket. Like mange ønsket seg også strengere kriterier for merket. I den nye forskriften fra mars, er mange kriterier strammet inn.

Nøkkelhullprodukter selger som aldri før. I dag er det snaut 2.000 produkter i butikkhyllene, om lag fem ganger så mange som i 2009. (©NTB)

LikeTweet

No comments:

Post a Comment