Medier
Eiendomsmegler Helene Molle får toppkarakterer på Eiendomsmeglerguiden.no. Når har Schibsted kjøpt seg inn i nettjenesten – til tross for at den ikke har noen inntekter.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Schibsted Vekst har som strategi er å finne og investere i selskaper, og etablere nye konsepter for Schibsted. Så vil Schibsted vekst akselerere selskapene, og selge de videre til andre selskaper i Schibstedsfæren.
Schibsted vekst hadde et årsresultat på 3,7 millioner i 2013, og hadde vekst også i 2014, ifølge Schibsteds årsrapport.
Dette er noen av selskapene Schibsted vekst har investert i:
Kickback: Selskap som gir penger tilbake ved netthandel.
Husleie.no: System for å administrere innkreving av husleie fra leietagere.
Lets deal: konkurrent av Groupon, rabattkupongselskap.
Ebok.no: Salg av e-bøker i det norske markedet.
Easy Ad: Selvbetjent nettannonsering, rullet ut i mange land.
Vis mer
Eiendomsmeglerguiden er en nettjeneste der nordmenn kan vurdere og gi karakterer på eiendomsmeglerne de bruker, slik at andre kan få tips om hvem de bør velge når de trenger meglertjenester.
Eiendomsmegler Helene Molle ved Aktiv Eiendomsmegling på Torshov i Oslo er den nest best ansette av alle eiendomsmeglerne på nettguiden, og den best likte i Oslo. Best rangert på listen er Petter Krantz, hos Kaland & Partners i Bergen.
123 av Molles kunder har vurdert jobben hun har gjort for dem. Brukerne gir meglerne én til fem stjerner i fire kategorier, tilgjengelighet, tillitsskaping, faglig dyktighet og om megleren er en god selger.
Molle har et karaktersnitt på 4,9 av 5 mulige poeng. Her er en typisk kommentar delt av en av hennes kunder:
«Det var super gjennomføring i alle ledd: Forberedelse, tilbud, samtale med oss, prospekt, visning og budrunde. Resultatet ble salg på 850.000 over takst».
«Gull verdt»
Eiendomsmeglerguiden.no har over 11.000 vurderinger av meglere på sine sider, og blir en stadig viktigere faktor når norske boligselgere skal velge megler som skal stå for salget. Molle vet verdien av å ha et godt rykte på tjenesten.
– Det er veldig mange som bruker den og kontakter meg på bakgrunn av omtalen. Det er et veldig sterkt kort å bruke, som kan være gull verdt. Hvis jeg har kunder som er kjempefornøyde, informerer jeg dem om at de kan skrive en vurdering av meg på guiden, sier Molle.
– Det koster mye penger å bruke megler, derfor er det veldig viktig å få riktig person. Guiden gjør at meglerne vet at de faktisk må prestere, for de vet at innsatsen deres blir lagt ut på nett. Får man et dårlig navn, da er det over og ut, sier Molle.
«Utmerket seg»
En av hennes fornøyde kunder er Ann Therese Yndestad, som valgte Molle til å selge sin leilighet på Grønland i Oslo. Den gikk 380.000 kroner over takst.
Yndestad brukte Eiendomsmeglerguiden til å velge ut meglere andre sa seg godt fornøyd med.
– Jeg hadde tre av meglerne på besøk, og syntes hun utmerket seg. Hun var veldig godt forberedt på alt, og gjorde en utmerket jobb. Jeg synes det var en veldig fin måte å få litt rettledning i jungelen av meglere, sier Yndestad.
Kjøpt av Schibsted
Eiendomsmeglerguiden er om lag to år gammel, og har vokst kontinuerlig. Selskapet som utvikler tjenesten er et datterselskap av Mediehuset Dagen, den kristne utgiveren av Dagbladet Dagen i Bergen.
Nå kjøper Schibsteds gründerutviklingsselskap Schibsted Vekst 30 prosent av selskapet, og tar to plasser i Eiendomsmeglerguidens styre. Kjøpsprisen er ikke kjent.
– Teamet bak er meget dyktig og kompetent. Potensialet for tjenesten er stort. Kjøp og salg av bolig er en av de største enkeltinvesteringene for folk, og det å finne en god og riktig megler er svært viktig, sier Lars Vangen Jordet, administrerende direktør i Schibsted Vekst.
Gratistjenesten har ikke noen inntekter eller klar forretningsmodell, men de nye eierne ser ikke dette som noe problem.
– Jeg tror vi kan kapitalisere på dette på sikt, men det er ikke det som er viktig nå. Det viktigste er å bygge tjenesten til det beste for konsumentene, og gjøre det attraktivt å bruke tjenesten, sier Vangen Jordet.
Eiendomsmeglerguiden.no har i dag fire medarbeidere.
– Vi jobber blant annet med en premiummodell der man kan bestille ekstra tjenester, sier styreleder Geir Morten Nilsen i Eiendomsmeglerguiden.no
– Det er ikke tvil om at det å få en industriell partner som Schibsted gir oss mulighet til å fortsette å skape og bygge tjenesten og teknologien, sier han.
Les hele avisen
No comments:
Post a Comment