Kjell Inge Røkke
Kjell Inge Røkkes Aker og Bjørn Rune Gjelsten vil spare rundt 30 millioner kroner i året når de nå etablerer felles flyselskap.
Artikkelen er lagt til i din leseliste.
Røkkes Aker-konsern og Gjelsten har de siste årene hatt hvert sitt Falcon 900. Nå vil de kutte kostnader og skal klare seg med ett jetfly på deling. Om noen år får de et splitter nytt fly i flåten.
– Aker har etablert et 50/50-eid flyselskap sammen med Bjørn Rune Gjelsten, min venn siden ungdomstiden og tidligere konsernsjef i Aker, skriver Røkke i sitt brev til aksjonærene.
G&A Air heter det nyregistrerte flyselskapet med de to romsdalingene i spissen.
– Bjørn Rune foreslo navnet Gjelsten & Aker Air, forkortet G & A Air. Det var lett å si ja til det navnet, fordi i mine øyne er G & A en forkortelse for «General and Administrative Expenses» – kort og godt høytflyvende overheadkostnader, som nå blir halvert, forteller Røkke i aksjonærbrevet.
30 millioner i året
De årlige kostnadene ved å eie et Falcon 900 skal etter det DN erfarer ligge på rundt 30 millioner kroner, avhengig av bruken og eventuelle charterinntekter.
– Planene er å halvere kostnadene, sier Akers kommunikasjonsdirektør Atle Kigen til DN.
Gjelstens Falcon EX-fly fra 2010, med nypris på rundt 250 millioner kroner, ble ifjor høst lagt ut for salg.
Planen er at G&A Air kjøper Akers tilsvarende Falcon-fly fra 2007.
Kjøper nytt fly
Samtidig har G&A Air et nytt fly av typen Falcon 5X i bestilling. Når det nye flyet leveres høsten 2018, skal det erstatte Falcon-maskinen fra 2007.
I 2012 ble det kjent at Røkke gikk til bestilling av en Gulfstream G650 som går for å være ett av verdens lekreste og mest avanserte fly i business- og privatjetsegmentet. Bare startprisen for flyprodusentens raskeste og største privatjet blir anslått til 350 millioner kroner. Som en del av den nye flykabalen i G&A Air er bestillingen av dette flyet kansellert.
Dekker eget behov
Gjelsten kjøpte flyet i sin tid for delvis å chartre det ut. I etterkant av finanskrisen har det vært fullstendig tørke i dette markedet. Aker og Gjelsten har hatt gjensidige ønsker om å kutte flykostnadene og vil holde seg unna chartermarkedet.
– Flyselskapet skal dekke Aker og Gjelstens egne behov, opplyser Kigen.
Fra før av har Røkkes selskap TRG Holding et Beechcraft King Air B200 i prisklassen rundt 15 millioner som benyttes til kortere flyvninger som hyttebesøk på Oppdal. Gjelsten valgte på sin side å kansellere kjøpet av sin Beechcraft propellfly etter forlenget leveringstid.
lars.solem@dn.no
Billedtekst: Her Akers Falcon 900-fly som de første årene vil være ryggraden i G&A Air. Om noen år vil flyet erstattes av et nytt Falcon 5X som er i bestilling.
No comments:
Post a Comment