Tuesday, June 16, 2015

Bet half the wealth in crisis market – Dagens Næringsliv

Oljeservice

Entreprenør Geir Nilsen (44) satser over 30 millioner kroner av sparepengene på to kriserammede riggselskaper. Rigganalytiker sier han aldri ville gjort det samme med sine penger.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Songa Offshore er et Kypros-basert riggselskap notert på Oslo Børs. Frederik W. Mohn er gjennom sitt selskap Perestroika største aksjonær i Songa Offshore med 49,4 prosent.

Selskapet eier og opererer tilsammen syv rigger, hvorav fire såkalte Cat D-rigger er under bygging.

Samtlige av riggene har kontrakter med Statoil. Songa Offshore står for 50 prosent av Statoils riggbehov på norsk sokkel.

Cat D-riggene som er under bygging i Sør-Korea er en ny type rigg som både skal kunne bore effektivt og operere til lavere kostnader.

Songa Offshore har de siste årene hatt store finansielle problemer i kjølvannet av de store byggekontraktene.

Markedsverdi er rundt 1,3 milliarder kroner.

Vis mer

Det siste halve året har entreprenør Geir Nilsen (44) fra Arendal kjøpt seg opp til å bli den fjerde største aksjonæren i det kriserammede riggselskapet Songa Offshore. Aksjekursen er ned over 40 prosent siste året og selskapet har nå en markedsverdi på 1,3 milliarder kroner. De fleste har spådd en svært dyster fremtid for riggbransjen de neste årene. Entreprenøren fra Sørlandet går derimot mot strømmen og har investert halvparten av sparepengene på 60 millioner kroner i rigg.

Notert på Oslo Børs

Markedsverdi 345 millioner kroner

Fullintegrert internasjonal riggselskap

Eier ultradypvannsriggene Sevan Driller, Sevan Brasil og Sevan Louisiana, med riggen Sevan Developer under bygging

Vis mer

– Mange har spurt om jeg ikke synes dette er skummelt, men jeg kan jo ikke være redd. Da hadde jeg jo ikke holdt på med dette. Aksjer er en hobby. Jeg er jo egentlig bygg- og anleggsentreprenør. Og jeg er god på å jobbe, sier Nilsen, som i 2013 er registrert med en ligningsinntekt på 10,7 millioner kroner.



Songa Offshore har de siste årene slitt med utsettelser og kostnadsoverskridelser for selskapets nye rigger.



– Hadde jeg hatt 60 millioner kroner, hadde jeg ikke satt halvparten av pengene i Songa, sier analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier, som tror Songa fremover vil slite med inntjeningen på sine tre eldre rigger.

«Spenning i hverdagen



Songa-investeringen er gjort gjennom Nilsens investeringsselskap G9 Invest, og er finansiert med en blanding av gjeld og egenkapital.

– Jeg synes Songa er et veldig interessant selskap og tror ikke aksjekursen kan falle lavere enn den er i dag, sier Nilsen (44).

LES OGSÅ: Dette er «bookingtrikset» flyselskapene ikke vil at du skal vite om

Nilsen er også 16. største aksjonær i riggselskapet Sevan Drilling, som har falt nesten 50 prosent i år. Her eier entreprenøren 2,5 millioner aksjer til en verdi av rundt 1,4 millioner kroner.

Foreløpig har Nilsen et urealisert tap på rundt tre millioner kroner i Songa. Men det skal mer til for å ta fra ham nattesøvnen.

– Jeg må ha litt spenning i hverdagen, sier Nilsen.

Og skulle rigginvesteringene gå galt, har entreprenøren bare seg selv å skylde på.

– Jeg har ikke rådført meg med noen før jeg gjorde disse investeringene. Dette er noe jeg har kukelurt med helt selv, sier Nilsen, som også eier aksjer i Storebrand.

Det er ikke første gang Nilsen prøver å gjøre penger på en krise. Høsten 2013 kjøpte Nilsen prakteiendommen til tidligere Ugland-direktør Kjell Rune Staddeland i Arendal på tvangssalg. Prisantydning var 16 millioner kroner. Nilsen fikk villaen for halvparten.

«Krise»

Songa får i år levert riggene Songa Equinox, Songa Endurance, Songa Enabler og Songa Encourage fra et sørkoreansk verft. Alle skal på kontrakt med Statoil.

– De får nok neppe samme dagrater på de tre andre riggene som er mellom 30 og 40 år gamle, analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier.

Rigganalytiker Janne Kvernland i Nordea følger flere selskaper innen riggsektoren, og maler et svart bilde av fremtidsutsiktene til markedet.

– Det er krise i riggmarkedet, og krisen blir bare verre. På den ene siden går etterspørselen ned på grunn av kutt fra oljeselskapene, og på en annen side har vi enorm suppylvekst. Den kombinasjonen er ikke bra for markedet. Både utnyttelsesgrad og dagratene faller. Etter vår mening må det tas ut veldig mye kapasitet for at markedet skal nærme seg balanse. Det som vil prege markedet er en dagrate som vil kunne falle enda lavere enn Opex-nivå, i tillegg til flere rigger som blir ledige, sier Kverneland.

– Selskapene har relativt solid balanse foreløpig, men uten nye kontrakter vil det tvinge seg frem refinansieringer, sier hun.



Analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier, ville ikke satt 30 mill i Songa. Foto: Stian Lysberg Solum

Ifølge analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier mener riggmarkedet vil slite i lang tid.

– Aksjemarkedet leter med lupe hver dag etter tegn og signaler for at ting snur, men ser man på det underliggende riggmarkedet istedenfor er det få tegn til at ting snur med det første. Det er nesten ingen etterspørsel, og rigger går av kontrakt mens nye blir levert uten kontrakt. Dette fikses ikke over natten, sier Daul.

– Generelt er det en dårlig kombinasjon å gå inn i et svakt marked med mye gjeld og åpen kapasitet utsatt for slutninger på lave nivåer. Det er en fordel å ha en sterk eier som kan støtte selskapet gjennom nedturen ved å stille opp og sørge for at selskapet klarer seg. Mange nybygg bestilt de siste årene betyr mye gjeld på balansen til selskapene. Å gå inn i en nedtur med høy gearing er utfordrende, særlig hvis nedturen blir lang.

Mandag sluttet Odfjell en rigg til Statoil med en dagrate på 300.000 dollar dagen. Analytiker Erik Tønne i Clarksons Platou tror vi også kan se lavere rater i tiden som kommer.

– Det er rigger på kortere kontrakter enn det Odfjell fikk på Sverdrup som går på lavere dagrater, og jeg tror vi vil se tilsvarende eller lavere også fremover. Man må spørre seg hva som er alternativet for riggeier. Det er bedre å ha en rigg i arbeid i overkant av driftskostnad enn å ha en inaktiv kostnad, sier Tønne.

Visste du at du kan lese dagens papirutgave av DN her?

LikeTweet

No comments:

Post a Comment