Thursday, September 1, 2016

“This year’s media talent” replace media industry with per-job – Dagens Næringsliv

Trigger

Susanne Kaluza (35) begynner i pr-byrået Trigger.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kaluza har vært redaktør i Egmont Publishing, med ansvar for Kvinneguiden.no.

Nå er det klart at hun bytter jobb og starter i et av Norges største pr-byråer – Trigger.

Kaluza skal jobbe med Triggers program for gründerbedrifter, som DN tidligere har omtalt.

LES OGSÅ: TV 2s sportsfest slo knockout på konkurrentene

Noen tiltredelsesdato finnes foreløpig ikke.

- Preben og jeg landet avtalen i begynnelsen av uken. Det er helt ferskt, sier Kaluza til DN.

- Innovasjonshode

Konsernsjef i Trigger, Preben Carlsen, roser Kaluza.

- Kvinneguiden er en av historiene i norsk mediebransje den siste tiden som har vært til inspirasjon. Det er ganske gutsy å tørre å ta valgene Susanne har gjort i en tid hvor nesten alle medier går motsatt vei ved å bli grunnere og la klikkfiskingen råde, sier Carlsen, og fortsetter:

- Da jeg i tillegg fant ut at hun har den gründerdimensjonen i seg og er en god forretningsutvilkler og et innovasjonshode, var det en hundre prosent match, sier Carlsen.

«Noe snilt»

Carlsen sier fremtidens pr for selskaper må handle om «mer enn en god historie om noe snilt man har gjort på siden». Man må drive kjernen av virksomheten sin på en god og samfunnsansvarlig måte, mener pr-toppen.

LES OGSÅ: Fritt Ord investerer i Snøhetta

- Det er kjernen av det jeg har tenkt med Kvinneguidens redaksjonelle omlegging. Vi må tørre å stå for noe. Du kan ikke kreve at folk skal like det du gjør. Du må engasjere dem dem, og det gjorde vi med kampanjer vi synes er viktige. 

Kaluza har blant annet stått bak arbeidet med Sunn Fornuft plakaten, som er retningslinjer for bloggere knyttet til spiseforstyrrelser, slanking og kropp, og kampanjen for å krysse inn kvinner under kommunevalget i 2015.

-  En uke før jeg tok over Kvinneguiden hadde Sigrid Bonde Tusvik kalt det Satans eget nettsted. Det var tøffe valg å kaste ut alt av slanking og mote. Jeg synes det er spennende å ta noe som folk i utgangspunktet tenker på som noe negativt og løfte det over til «the good side», sier Kaluza. 

Årets talent

Kaluza ble ifjor høst kåret til årets talent i mediebransjen av Medienettverket, et forum for kvinnelige ledere i bransjen.

Hun har også drevet en foreldreblogg, og har tidligere vært journalist i Dagbladet. Kaluza står også bak bestselgerboken «I Boks: den lille matpakkeboka», som lå på førsteplass på topplisten til Den norske Bokhandlerforening i 2012.

- Susanne er åpenbart god på å få oppmerksomhet. Vi har aldri ansatt en kjendis fordi noen er en kjendis. Det handler overhodet ikke om at man har en offentlig profil, men at man får utrettet ting som er gode nok til at de får den oppmerksomheten de fortjener, sier Carlsen.

Les også: Egmont-redaktør ble årets talent

LES OGSÅ:

TV 2s sportsfest slo knockout på konkurrentene  

Apple får straffeskatt på 120 milliarder

Facebook slapp fri robot  - gikk berserk

Provosert over Amedia-bonus  

- Anbefalt fra DNtv:

LikeTweet

No comments:

Post a Comment