Sunday, February 15, 2015

Eat old records – Dagens Næringsliv

Eat old records – Dagens Næringsliv

Finans

Amerikanere åpner lommeboken på restaurant. Ikke siden Den kalde krigens dager har veksten vært større.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.



Tidlig fredag ettermiddag, og knapt et bord er å oppdrive på Dirty French.

Siden den franske bistroen sørøst på Manhattan åpnet ifjor høst, har belegget vært solid.

– Maten er fantastisk, slår et eldre ektepar fra nabolaget fast.

Det merkes på handelsstatistikken for restauranter, puber og andre utesteder.

Veksten i januar var på hele 11,4 prosent fra samme tid ifjor, ifølge tall som Bureau for Labor Statistics la frem torsdag.

Dette var den tiende måneden på rad med økning. På årsbasis har ikke veksten vært sterkere siden januar 1989, ifølge Deutsche Bank (se grafikk).

Drives av oljeprisen

Økningen er trolig drevet av oljeprisen. Oljeprisfallet gjør at amerikanske forbrukere kan glede seg over de laveste bensinprisene på flere år.

– Etter vårt skjønn er den sterke veksten for restauranter et hint om at de lave energiprisene skaper kraftig medvind, skriver sjeføkonom Joseph la Vorgna i Deutsche Bank i en oppdatering.

Detaljhandelen falt 0,8 prosent i januar, et knepp svakere enn økonomene hadde ventet. Oljeprisfallet tynger samlet sett, ifølge rapporten.

– De svake tallene er litt forunderlige siden jobbveksten er solid og lønningene har steget de siste månedene. Samtidig har forbrukertilliten steget til det høyeste nivået på ti år, skriver la Vorgna.

Han mener den økte forbrukertilliten gjør at man trygt kan se bort fra en måned med svakere tall samlet sett. Det er fortsatt tidlig i kvartalet, og detaljhandelen står kun for en fjerdedel av det samlede privatforbruket i USA.

«Sky's the limit»

Eierne av Dirty French er blant entreprenørene som satser kraftig på den økende optimismen blant amerikanske forbrukere.

På kort tid har Major Food Group åpnet åtte restauranter på Manhattan. Flere går for å være blant byens beste, og Carbone, Torrisi og ZZ har fått utmerkelse av den franske Michelin-guiden for sitt kjøkken.

– Vi tror på holdningen om at «The sky's the limit». Vi legger ikke begrensninger for oss selv, sa Rich Torrisi, en av grunnleggerne, til New York Times ifjor.

Les hele avisen

LikeTweet

No comments:

Post a Comment