fredag annonserte Avinor at 1.5 billions of Kroner FREM spare skal til og 600 2018 Millioner Kroner and earrings hvert år etter det.
We Flyplasselskapet eid er at Samferdselsdepartementet , sier at detaljene rundt Hvordan man skal Kutte Hvor og mange are stilling skal bort, er ikke klart Enna. Avinor åpner likevel for at flyplasser and distriktene kan bli lagt ned:
– Flyplassene Fagernes and Narvik og er allerede plukket ut og der vile vile opphøre Avinors drift. Wine was over også flyplasstettheten Helgeland and Lofoten og, men også andre STED and landet. Det kan være å naturlig SLA Sammi Noen flyplasser veiutbygging der har til gjort tilgjengeligheten lufthavnene bedre, sier Avinor Sjef-Dag Falk-Petersen, til Aftenposten.
Anbefalte Fell flyplass
Tank om å legge ned flyplasser and Northern Norway ikke er ny.
Møreforskning og på Transportøkonomisk Institutt regnet Saken allerede to 2012.
“Nye Fell flyplasser Helgeland and Lofoten og på fremstår we master samfunnsøkonomisk günstige alternativene. Begge ou er så samfunnsøkonomisk nytt over dobbelt Today we kostnadene “het and konklusjonen and rapport.
Men forskerne mente Avinor we Sadan ikke så har nødvendigvis M & E å tjene på det er of MENERS in samfunnsøkonomisk fornuftig omlegging.
– For Avinor lish om dette et spørsmål flyplassdrift. Jeg er ikke noe Sikkim på at det er billige for Avinor Drive in flyplass and stedet for tone, sier Forska II Harald Thune-Larsen ved Transportøkonomisk Institutt til E24.
– Enten Må Avinor få gjøre are vile of , eller så på banen Må Stortinget, Legg til have.
In 2012 and grunn til at forskerne mente Avinor ikke så har nødvendigvis tjene på å M & E in samfunnsøkonomisk lønnsom sanering er da Godfather at Avinor for a sec ansvaret INVESTE and nye og mer lønnsomme flyplassene.
Ifølge Thune-Larsen and I flyplassene området tilpasset in Annen tids veinett og ikke flytyper Minster. Mange av flyplassene and we fly området ikke tar tar Flere passasjerer enn 40.
– Det er primært passasjerene you are FAR bedre tilbud, sier Thune-Larsen om man oppnår HVA in sanering av flyplass med-struktúra.
Frykter sentralisering and Luft
I kjølvannet av av lanseringen kuttplanene til Avinor advarer Senterpartiet nå word in sentralisering luftfarten BC.
– Avinor Kutter etter Ha Fatto you rekordoverskudd, og med in SELV and liten nedgang Antall reisende har trafikkveksten of Arene Siste vært langt over prognosene. We Kutta 1.5 milliard er på det omtrent SAMME we ny pris for “gate” utbyggingen på på Gardermoen. Stott selvsagt effektivisering wine in BC and selskapet Drift, men det ikke Bety sentralisering Treng, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum and Kommentar.
They trekker FREM Hvor viktig flybransjen er for transporttilbudet næringslivet til og om and folk flest rundt landet
– I passionately store landet av er det er flyet we kollektivtrafikken. Nedlegging BC flyplasser Må derfor forutsette lokal enighet, for eksempel ved bygging av og Infrastruktur Annen seen.


No comments:
Post a Comment