Wednesday, May 18, 2016

Oljeoppsagte will work without pay – Aftenposten



Nav ber oljeledige med høy utdannelse flytte for å få jobb. Men lokale krefter ønsker å beholde ekspertkompetansen i Stavanger-regionen.

29 arbeidsledige ingeniører møtte opp da Kompetansetorget informerte om mulighetene til å søke om praksisplasser i Ipark-bedrifter på Ullandhaug. I første omgang er det snakk om 30 praksisplasser med varighet i tre til seks måneder.

Håp for ingeniører

Bjørn Bjelland er blant dem som er interessert selv om han ikke får lønn.

Han er oppsagt fra Ross Offshore i Jåttåvågen. 1. juli er det slutt.

- Bare lederen og én til er igjen på avdelingen min, forteller Bjelland.

Det ser ikke så lyst ut fremover, mener han.

- Men jeg vil ikke gi opp. Jeg vil gjerne ha en praksisplass selv om det nok er like vanskelig å få som en ny jobb, sier Bjelland og ler.





Vil gjøre noe meningsfullt

Grunnen til at Bjelland er på møtet, er en e-post fra fagforeningen Tekna, som har inngått et samarbeid med Kompetansetorget.

Sidemannen Lars Dalsegg har vært arbeidsledig siden juli i fjor. Før det var han konsulent i det italienske oljeselskapet Eni på Forus og arbeidet med teknisk sikkerhet på Goliat-plattformen.

- Dette er en vanskelig og demotiverende situasjon. Derfor prøver jeg å være med på ting som Tekna og Nav arrangerer, sier Dalsegg.

Ingeniøren tror en praksisplass kan bidra til at han kommer seg ut og får gjøre noe meningsfullt i hverdagen.

- Og skulle jeg få sjansen til å få en jobb etterpå, så vil det være ren bonus, sier Dalegg.

Doktorgrad, men uten jobb

Geir Ove Nesvik er sivilingeniør med en doktorgrad i tillegg. Datateknologi og databaseutvikling er hans felt. Siste jobben han hadde, var i Landmark, som er en del av oljeserviceselskapet Halliburton i Tananger.

- Jeg har vært uten jobb siden oktober i fjor. Avdelingen jeg tilhørte, ble lagt ned. Etter oppsigelsen ble arbeidsperioden min utvidet flere ganger. De hadde behov for kompetansen min, sier Nesvik.

Han har gode kontakter og har drevet litt med app-utvikling på egen hånd.

- Jeg har jobbet hele tiden selv uten inntekt. Jeg har aldri før vært uten jobb, forteller han.

Vil ha en fot innenfor

Helge Aarseth er sivilingeniør innen datateknologi, piping-ingeniør og har utdannet seg innen økonomi. Siste jobben han hadde var som planlegger hos WorleyParsons på Rosenberg.

- Jeg vil ut igjen og jobbe med data. Jeg søker om praksisplass for å få en fot innenfor i en bedrift. Hvis jeg gjør en god jobb, kan jeg kanskje få en jobb, sier Aarseth, som har vært ledig i seks måneder.

Olena Yelis har sin siste dag som strukturingeniør hos WorleyParsons på Rosenberg 31. juli. Det blir tungt.

- Det er vanskelige tider for meg og for selskapet. Jeg må se meg om etter nye jobbmuligheter. Mannen min har vært ledig i to år. Barna våre vil gjerne være her, men vi flytter om vi må, forteller Yelis.

- Unikt prosjekt

Nav valgte å avslå en søknad fra Kompetansetorget om støtte til prosjektet.

Rådmannen i Stavanger anbefalte også politikerne å si nei til en søknad om pengestøtte fra Kompetansetorget, fordi det er Nav som har ansvaret for praksisplasser. Men politikerne bestemte likevel at Stavanger kommune skulle støtte tiltaket med 300.000 kroner.

Daglig leder for Kreativt Næringssenter, Torhild Kalstø, er koordinator for Kompetansetorget. Hun mener prosjektet er unikt.

- Dette viser at arbeidsledige er villige til å arbeide uten annen inntekt enn dagpenger fra Nav for å tilegne seg kunnskaper fra andre virksomheter, samt omsette arbeidserfaringen fra oljeindustrien til andre bransjer og virksomheter.

Så langt er det bedrifter i Ipark, både nye og veletablerte bedrifter, som er med i ordningen. Men Kalstø oppfordrer nå også bedrifter utenfor Ullandhaug-området til å melde seg til tjeneste.

- Vi bistår med alt det praktiske og følger opp kandidatene. Ordningen gir alt resultater. Jeg tror vi snart får den første ansettelsen som følge av ordningen, sier hun.

LikeTweet

No comments:

Post a Comment